Överdäckningen av Götatunneln går in i slutförandefas

Ovanför Götatunnelns västra mynning i Göteborg genomför NCC åtgärder för att uppnå krav för boendemiljön i närheten. NCC ska bland annat utföra överdäckningar och installationer för att hantera luft och buller. Projektet är nu färdigställt till 75 procent.

Strax intill Järntorget i Göteborg växer den nya stadsdelen Masthuggskajen fram, en stadsdel som ska förbinda torget och området därikring med Göta Älv och den halvö som nu byggs ut i älven. Götatunnelns av- och påfartsramper utgör dock en stor trafikbarriär som gör det svårt att röra sig i området, därför däckas de nu över. För att möjliggöra byggnation av kontor, bostäder och parkyta ovanpå tunneln behöver olika avgaserna och bullret från biltrafiken hanteras.

NCC är på plats sedan augusti 2024 för att genomföra byggnationen av på- och avfartsramperna, en ventilationsanläggning, och ett ventilationstorn med tillhörande teknikhus. Projektet är en utförandeentreprenad som NCC och ska vara klart våren 2026.

– Rampernas överdäckning har pågått i snart ett år och i slutet av maj genomförde vi den sista gjutningen i överdäckningarna. Teknikhuset är också i gång och taktar på bra liksom alla andra delar. När vi går på semester kommer 75 procent av projektet vara färdigställt, både gällande ekonomi och tid, säger Andreas Nilsson, platschef NCC Infrastructure.

Under avfartsramperna finns ett stort driftsutrymme där fläktar och ventilationssystem ska installeras för att pumpa ut luften från tunneln upp i ventilationstornet. Nu pågår planering inför arbetena med ventilationstornet vars konstruktion ska påbörjas efter semestern.

– Där ventilationstornet ska stå finns en öppning i marken som är vår enda plats för att få ner material, maskiner och fordon i driftutrymmet. Så det är först när vi har byggt klart själva ramperna som dessa kan trafikera, samt de stora arbetena under mark som vi kan påbörja byggnationen av ventilationstornet, säger Andreas Nilsson.

Drönarbild över pågående överdäckning av Götatunneln.