NCC förnyar Sundsvallsbron i nattens tystnad
Under natten till måndag genomfördes fräs- och beläggningsarbeten på Sundsvallsbron – en av Sveriges mest spektakulära motorvägsbroar – som en del av Trafikverkets stora underhållssatsning i norra Sverige. Totalt ska cirka 600 kilometer väg förbättras under 2025, och bron utgör en viktig länk i den övergripande infrastrukturen.
Arbetet, som utfördes av NCC, blev ett nattligt skådespel ovanför Sundsvallsfjärden. Den 3,3 kilometer långa bron fick en ny toppbeläggning – en PMB-asfaltmassa framtagen med en metod där återvunnen asfalt blandas och värms upp med pellets.
– Vi fräser och vi belägger med en ny PMB-massa, men det som verkligen sticker ut i det här projektet är att vi lyckats stänga av hela bron nattetid, i samarbete med Trafikverket. Det gör att vi kan arbeta helt ostört och med full fokus på säkerhet, säger Stefan Larsson, operations specialist på NCC Industry i Hudiksvall.
För att minimera störningar för trafikanter genomfördes arbetet nattetid, då trafikmängden är låg. Det gav arbetslaget ett kort men effektivt tidsfönster att arbeta i.
– Säkerheten är alltid det viktigaste. Vi vill alla komma hem på kvällarna. Oavsett hur försiktig man är kan det hända något – men att få jobba ostört gör en enorm skillnad, säger Larsson.
Projektet på Sundsvallsbron är också ett tydligt exempel på NCC:s hållbarhetsambition inom ramen för den större asfaltsatsningen i norr, där 30 procent av den totala mängden asfalt – motsvarande cirka 483 000 ton – är återvunnen. Genom att återanvända stenmaterial och bitumen från befintlig beläggning minskar klimatpåverkan kraftigt.
– Traditionellt har vägarbeten varit en klimatbov – olja, bitumen, tunga transporter. Men nu kör vi alla maskiner och transporter på HVO100. Vi värmer asfalten med pellets, använder tallolja och andra biobaserade bindemedel. Vi försöker tänka nytt i varje led, säger Larsson.
Även materialförsörjningen är lokal. NCC använder egna täkter och närliggande asfaltverk – ibland kompletterat med mobila verk – för att förkorta transporterna.
– Det är ett långt arbete innan vi får fram rätt produkt. Vi har ett starkt labbteam som testar sig fram till rätt råvara och blandning. Att lägga ut asfalt är ett hantverk – det ska packas rätt, köras i rätt hastighet, och tajmingen måste stämma hela vägen.
– Jag har varit i branschen i 27 år och mycket har förändrats. Vi pratar miljö, vi pratar säkerhet och vi bygger för längre livslängd. En asfalt som håller i 15 år i stället för sju kan vara dyrare, men i slutändan är det värt det – både för ekonomin och för miljön.