NCC banar väg för asfalt med lägre koldioxidutsläpp – test på E4 ska visa vägen för framtiden
NCC testade nyligen att lägga asfalt med lägre koldioxidutsläpp på åtta olika vägsträckor E4 utanför Nyköping. Målsättningen är att hitta biobaserade alternativ till fossilt bitumen som håller för verklig trafik, utan att kompromissa med vägens livslängd eller funktion.
I början av juni genomförde NCC tillsammans med VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Nynas AB, Skanska och KTH och andra aktörer ett fältförsök där olika bindemedel, inklusive biobaserade alternativ, testades i verklig trafikmiljö.
Försöket är en del av ett forskningsprojekt med finansiering från Vinnova och SBUF (Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond) med målet att utvärdera bindemedel med lägre klimatpåverkan (utsläpp av CO2-ekvivalenter) som kan ersätta traditionellt fossilt bitumen – utan att kompromissa med vägens livslängd eller funktion.
Trafikverket deltog som kravställare och upplät vägsträckan för testet. Även om de inte är finansiärer i projektet spelar de en avgörande roll genom att styra utvecklingen i branschen via sina krav och riktlinjer.
– Jag tycker detta projekt är ett bra exempel på hur vi på NCC proaktivt och strukturerat arbetar för att utveckla produkter baserat på våra kunders utmaningar och krav för att ständigt minska klimatpåverkan. En viktig förutsättning för att kunna driva denna typ av komplexa forskningsprojekt är att inte bara ha tillgång till våra kunders och leverantörers erfarenhet, kunskap och engagemang utan i allra högsta grad vår egen interna. Det är ett fantastiskt arbete som NCCs beläggnings-, asfaltproduktion- och laboratorieorganisationer tillsammans genomfört inom detta forskningsprojekt. säger Robert Lundström, forsknings- och utvecklingschef, på NCC Industry.
Asfalt lades ut på totalt åtta delsträckor i det högra körfältet på E4. Varje sträcka fick en unik asfaltmassa med olika kombinationer av bindemedel och grad av återvunnen asfalt. Fyra olika bindemedel testades; traditionellt bitumen, polymermodifierat bitumen (PMB), och två varianter med bioolja samt PMB med bioolja. Utöver dessa fyra delsträckor med olika bindemedel finns ytterligare fyra delsträckor med samma bindemedelstyper, men med relativt hög andel återvunnen asfalt.
De första fyra sträckorna innehöll ingen återvunnen asfalt (RAP), medan de fyra sista hade 25 procent. Trafikmängden är densamma över hela teststräckan, vilket skapar goda förutsättningar för jämförande utvärderingar de kommande åren.
– Det handlar inte bara om att minska utsläppen vid tillverkning, utan också om att förlänga vägens livslängd. Slitage och sprickor ökar utsläppen över tid, särskilt när reparationer krävs, säger Robert Lundström.

Långsiktig uppföljning – i både labb och verklighet
Projektet sträcker sig över minst tio år. Vägytan kommer att följas upp med mätningar två gånger per år – i april och oktober – för att få data från trafik både med och utan dubbdäck. Efter fem år tas borrkärnor upp för analys, detta upprepas därefter vart tredje år. Parallellt genomförs laboratorietester för att undersöka bland annat mekaniska egenskaper hos bindemedel och asfaltmassa, åldringsmotstånd och beständighet mot regn och kyla.
– Vi vet ännu inte hur olika biobindemedel beter sig över längre tider. Det är därför fältprovet är en så viktig del av projektet– det ger oss svar vi inte kan få nu i labbet, säger Robert Lundström.
Innovation och klimatansvar i praktiken
Projektet bygger vidare på tidigare fält- och laboratorietester, erfarenheter och kunskap som upparbetats inom NCC:s alla nordiska länder, och är ett exempel på hur bygg- och anläggningsbranschen kan ta ett mer aktivt ansvar för klimatet – genom innovation, samverkan och tydliga krav.
– Vi vet vad kunden vill ha: en kostnadseffektiv och klimatreducerad beläggning. Det här projektet är vårt sätt att visa hur det kan bli verklighet. Det har vi gjort i såväl som Norge som Danmark inom såväl detta som andra områden. Det är nu det roliga börjar, säger Robert Lundström.
Som ett ledande företag inom asfaltbranschen har vi ett ansvar att bidra till utveckling och forskning inom området. NCC driver, och deltar, i flera forskningsprojekt med olika syften. Läs mer om det här.