Efterlevnad och verktyg för affärsetik
Att följa uppförandekoden är ett krav inom hela NCC och gäller samtliga – från högsta ledningen och chefer på alla nivåer till den enskilde medarbetaren.
Att följa uppförandekoden är ett krav inom hela NCC och gäller samtliga – från högsta ledningen och chefer på alla nivåer till den enskilde medarbetaren.
Samtliga chefer är inom sina specifika ansvarsområden skyldiga att se till att anställda och affärspartner får information om innehållet i uppförandekoden och våra krav på att följa den. NCC:s medarbetare ska föregå med gott exempel i alla situationer.
Disciplinära åtgärder kommer att vidtas mot NCC-medarbetare som visat sig bryta mot uppförandekoden. Detsamma gäller om våra affärspartners bryter mot våra riktlinjer, och vid upprepade eller allvarliga brott avslutas affärssamarbetet.
Inom ramen för NCC Compass kontrolleras efterlevnaden av NCC:s värderingar och uppförandekod på flera sätt för att få en bild över var och på vilka sätt förbättringar behövs. Indikatorer för aktuell status är: antal frågor som ställts i Ask Me, incidenter i Tell Me-funktionen, mediebevakning, antal utbildningstillfällen, statistik från webben, blogg, quiz och andra aktiviteter. Mätningar är en viktig del av NCC Compass.
I NCC avspeglas själva fundamentet i vår verksamhet i våra värderingar och i vår uppförandekod. Men ibland kan det vara knepigt att förstå hur man ska tillämpa uppförandekoden eller våra värderingar i en specifik situation.
Därför har vi utvecklat något vi kallar NCC Compass. Det är ett verktyg som gör det enklare för alla NCC-anställda att fatta rätt beslut och veta hur de ska bete sig i enlighet med vår uppförandekod.
NCC Compass ger specifik vägledning inom några viktiga områden av NCC:s uppförandekod, så som gåvor, representation, intressekonflikter och konkurrensrätt.
Det verkar ju rätt enkelt. Bara vi följer reglerna så är ju allt OK. Men så enkelt är det inte, och vi har nog alla varit med om situationer i vilka vi har undrat vad vi ska göra, vad som är rätt att göra. Det är här NCC Compass kommer in i bilden.
Syftet med NCC Compass är att förklara, tydliggöra och förenkla hur vi lever upp till vår uppförandekod. Den är alltså till för att göra det enkelt att följa reglerna och fatta rätt beslut i en situation.
Innehållet i NCC Compass bygger på en utvärdering av hela NCC. Varje affärsområde har fristående definierat frågor i vilka det behövs vägledning.
NCC Compass tillhandahåller vägledning om vilket uppförande som är korrekt både när det gäller externa och interna relationer.
I NCC Compassen finns bland annat funktionerna Tell me och Ask Me för att ge stöd till organisationen.