Intressentdialog
NCC har en löpande dialog med sina intressenter i syfte att få insikt om vilka frågor som är viktigast för intressenterna samt deras behov och förväntningar på NCC. De viktigaste intressentgrupperna är: aktieägare, investerare och banker, medarbetare, kunder, leverantörer och underentreprenörer samt samhälle. Dessa är identifierade med utgångspunkt i vilken utsträckning de påverkar eller påverkas av koncernens arbete. Dialogerna visar att det finns ett stort engagemang för NCC:s hållbarhetsarbete.
Intressentdialog | Frågor i fokus | Typ av dialog |
Aktieägare, investerare och banker | Ansvarsfullt etiskt företagande inklusive sunda arbetsvillkor och antikorruption. Långsiktig ekonomisk värdeutveckling. Ansvar i hela värdekedjan. Löpande riskkartläggning och riskhantering. Minska klimatpåverkan, inklusive att minska utsläppen, cirkularitet, materialanvändning, vatten, avfall och biologisk mångfald. Säkerhet och hälsa. |
Årsstämma, analytikerträffar, besvarande av och dialog kring enkäter från investerare och analytiker, investerarträffar, enskilda möten med aktieägare, nationella och internationella skattningar. Djupintervjuer med investerare och analytiker. |
Medarbetare | Ansvarsfullt etiskt företagande. Säkra och trygga arbetsplatser. Kompetensutveckling och karriärutveckling. Gott ledarskap. Likabehandling, mångfald och inkludering. |
Pilotstudie för utveckling av vidare dialog med medarbetare. Daglig dialog, medarbetarundersökning, arbetsmiljömätning, arbetsmiljödialog, arbetsplatsmöten, internutbildningar, incidentuppföljning, medarbetarsamtal, studentrelationer. |
Kunder | Ansvarsfullt etiskt företagande. Professionellt affärsmannaskap. Samarbete och samverkan. Kunskap och kompetens. Resurskapacitet, kvalitet, tillgänglighet. Goda arbets- och anställningsvillkor, inkluderande samt säkra arbetsplatser. Certifieringar. Klimat- och miljömedvetenhet och åtgärder för minskad klimat- och miljöpåverkan. Resurseffektivitet, återvinning och val av hållbara material i fokus. Bidra inom hållbar innovation och hållbara lösningar. Stötta kunder i att nå sina klimat- och miljömål. Bidra till lokal samhällsutveckling. Anpassning för städer och kommuner till klimatförändringar, miljöutmaningar och sociala behov. |
Personliga möten, samarbetsprojekt, dialogmöten, kundträffar, mässor, kundenkäter, frågeformulär från kunder, upphandlingar och revisioner. Arbetsplatsbesök, samverkansprojekt, informationsträffar, nätverk, kontakter med länsstyrelser/ kommuner, miljöredovisningar. |
Leverantörer och underentreprenörer |
Ansvarsfullt etiskt företagande. Uppförandekod. Klimatet, utsläpp i värdekedjan, transporter, cirkularitet, användning av råmaterial, energi: minska energianvändning och använda förnybar energi, sunda arbetsvillkor, säkerhet, fortlöpande arbete med att integrera leverantörers anställda på arbetsplatserna. |
Djupintervjuer med koncerngemensamma leverantörer. Upphandlingar, leverantörsutvärdering, personliga möten, leverantörsträffar, leverantörsrevisioner, hållbarhetsdialoger och samarbetsprojekt. |
Samhälle | God dialog inför, under och efter bygg- och arbetsprocess, för ett bra slutresultat för alla intressenter. Skapa tillgängliga, trygga och levande stadsdelar och livsmiljöer. Skapa ändamålsenliga och säkra inom- och utomhusmiljöer. God arbetsmiljö. Anpassa och bygga med tanke på klimatförändringar och med hänsyn till miljö. | Närboendedialog. Dialog, inkludering och socialt engagemang genom exempelvis detaljplaneprocessen, medborgardialog och kommunikation med hyresgäster och nyckelpersoner. Samarbete med högskolor och universitet. Deltagande i branschorganisationer. |
För information om medlemskap, initiativ och nätverk inom hållbarhet, se Urval av medlemskap, initiativ och nätverk inom hållbarhet