Vägtunnlar, Färöarna
NCC bygger två vägtunnlar och en rondell under havsbotten på Färöarna. Kontraktet är uppdelat i två delprojekt som omfattar totalt ca 2,7 mdr SEK.
Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till huvudorten Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra. Utöver de två tunnlarna som byggs under havsbotten omfattar projektet även en rondell. Projektet är Färöarnas största infrastrukturprojekt någonsin.
Kortare restider och ökad rörlighet
De två nya tunnlarna länkar samman flera av landets större städer och kortar restider och öka rörligheten för både människor och näringslivet. Exempelvis kortas körsträckan mellan huvudstaden Torshavn och staden Strendur från 55 kilometer till 17 kilometer.
Tunnlarna blir ungefär 11 kilometer långa vardera. Vägbanan får högst fem graders lutning men tunnlarnas lägsta punkt hamnar ändå 187 meter under havsytan.Tunnlarna ska borras genom vulkanisk bergart, vilket kräver jämförelsevis täta kontroller under byggandet.
Projektet har infört högre kvalitetskrav på bl a korrosionsskydd på bultar och betong med hög beständighet. Det här är en relativt lång tunnel med utmaningar när det gäller transporter, ventilation och vatten.
NCC:s kund är företaget P/E Eystur- og Sandoyartunlar (EST), som är helägt av landstinget på Färöarna.
NCC har stor erfarenhet av att bygga tunnlar, spetskompetensen finns inom vår norska verksamhet. Och vi drar nytta av vår erfarenhet från de två vägtunnlar vi byggde på Färöarna i början av 2000-taletKenneth Nilsson, affärsområdeschef för NCC Infrastructure