NCC bygger ut fabrik i Vanda, Finland

NCC har fått i uppdrag att bygga ut en fabrik i Vanda, Finland för Murata Electronics Oy. Projektet är en totalentreprenad och ordern uppgår till cirka 365 MSEK.

Fabriksutbyggnaden omfattar 10 177 m² bruttoarea. Ett separat kontrakt har redan upprättats för en parkeringsplats, som NCC kommer att bygga på fabrikens mark. Fabriken ligger i Vanda, en grannstad till Helsingfors.

Utbyggnaden beräknas vara klar under tredje kvartalet 2019 givet plan- och byggtillstånd.

– Vi är glada över det här avtalet med Murata. Vi ser fram emot att se slutresultatet av vårt gemensamma långsiktiga planeringsarbete och projektutveckling, säger Mika Soini, chef för NCC Building Finland.

Murata, vars huvudkontor ligger i Kyoto, Japan, är en världsledande koncern inom konstruktion, tillverkning och leverans av avancerade elektroniska material och komponenter samt högdensitetsmoduler. Muratas produkter har många användningsområden, i allt från mobiltelefoner, hemelektronik och bilar till energiledningssystem och vårdutrustning. Muratas finska verksamhet i Vanda omfattar en produktionsanläggning samt forskning och utveckling.

Ordern uppgår till 365 MSEK och beräknas registreras under det andra kvartalet 2018 i affärsområde NCC Building.

Mika Soini, chef för Building Finland, NCC, mika.soini@ncc.fi, +358 50 673 67
Anna Trane, chef för Corporate Media Relations, NCC anna.trane@ncc.se, 0708 84 74 69

NCCs presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCCs bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.