NCC renoverar och bygger ut Falkoner Centret

NCC ska renovera och bygga ut Falkoner Centret på Frederiksberg. Det handlar om totalentreprenad och ordern är värd drygt 640 MSEK.

NCC har tecknat avtal om en omfattande renovering, ombyggnad och tillbyggnad av Falkoner Centret, som är ett hotell, konferenscenter och butiker.

– Falkoner Centret kommer att få nytt liv och erbjuda köpenhamnsborna nya upplevelser. Samtidigt vill vi när vi renoverar minska byggnadens energiförbrukning och förbättra inomhusklimatet, säger Palle Bjerre Rasmussen, chef för NCC Building Denmark.

Byggnadens sammanlagda yta är i dagsläget närmare 30 000 m2, fördelat på hotell, butiker och kontor för uthyrning. NCC ska renovera, bygga om och bygga till centret. Antalet hotellrum ökar från 166 till 334. Lobbyn och restaurangen öppnas upp mot Falkoner Allé. Konferenslokalerna och konsertsalen som ligger i anslutning till hotellet ska moderniseras till en helt ny standard med ny teknik. Det blir tre mindre butiker i hörnet mellan Sylows Allé och Falkoner Allé.

Byggnadens fasad ska förnyas. Fasaden består i dag av plattor i rostfritt stål. Dessa ska tas ner, bearbetas och sätts sedan upp igen för att ge fasaden en ny estetiskt framtoning.

– Utvecklingen av nya byggnadstekniker är ett viktigt steg i vår målsättning att driva utvecklingen mot än mer hållbar produktion, säger Palle Bjerre Rasmussen.

Renoveringen beräknas vara slutförd i juni 2019. Ordern registreras i tredje kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Building.

Fakta om Falkoner Centret

•  Byggherre: ATP Ejendomme
  •  Arkitekt: Arkitema A/S
  •  Arkitekt: Lendager Arkitekter ApS
  •  Ingenjör: NCC Engineering
  •  Totalentreprenör: NCC Danmark A/S

För mer information, vänligen kontakta:

Tine Heide, Kommunikationspartner, NCC Danmark +45 23 23 19 65

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC + 46 708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Denna information är sådan information som NCC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 september 2017 kl. 13.00 CET.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.