
Att följa principerna i uppförandekoden är ett gemensamt ansvar.
Som anställd måste du känna till innehållet i uppförandekoden och fundera över hur den kan tillämpas i dina arbetsuppgifter. Du uppmuntras och ska känna dig fri att anmäla eventuella överträdelser.
NCC strävar efter långsiktiga affärsrelationer som grund för att skapa kundvärde, aktieägarvärde samt trygga och utvecklande arbetsplatser. Vi uppnår detta genom vårt agerande och visar våra kunder och andra intressenter att vi är ett pålitligt och hederligt företag som står bakom våra åtaganden.
Därför är det viktigt att kommunicera uppförandekoden och att den är en naturlig del i samarbetet med affärspartner och andra tredje parter.
Det säger sig självt att NCC följer lagar och internationella konventioner, vilket innebär att vi alltid respekterar och håller oss till den lagstiftning och de föreskrifter som är relevanta för vår verksamhet. Vi förväntar oss därmed att alla anställda har kännedom om vilka lagar och regler som gäller i deras specifika funktion eller roll.
På NCC är vi ärliga och öppna i våra relationer med affärspartner och tredje part och vi förväntar oss att våra affärspartner och deras leverantörer i sin tur beter sig på samma sätt. Vi lever upp till våra åtaganden och respekterar de överenskommelser vi har ingått. Vi förväntar oss att våra affärspartner för vidare våra eller likvärdiga värderingar, genom hela leveranskedjan. Vi förväntar oss att de agerar enligt värderingar som stämmer överens med vår uppförandekod och visar att de följer dessa.
På NCC gör vi enbart affärer baserat på det unika och förtjänster som våra produkter, tjänster och arbetskraft har. Vi tolererar inte mutor eller korruption och ger därför inte gåvor eller förmåner av värde till offentliga tjänstemän eller företagsrepresentanter för att påverka beslut.
Om jag är tveksam, vänder jag mig till Ask Me-funktionen för vägledning.
NCC arbetar konkurrenskraftigt på marknaden för att möta våra kunders behov och öka aktieägarvärdet. Vi ingår inga avtal eller medverkar i aktiviteter som begränsar konkurrensen. Som exempel tillåter vi inte någon form av konkurrensbegränsande beteende såsom prissamverkan, kartellbildning eller missbruk av marknadsdominans. Vi stöder i alla delar av verksamheten en korrekt och allsidig konkurrens vid anbud, offerter, upphandlingar
och inköp.
En intressekonflikt föreligger när någons privata intressen kolliderar, eller skulle kunna kollidera, med NCC:s intressen. Som anställda på NCC är vi skyldiga att informera vår närmaste chef om all affärsverksamhet som bedrivs utanför NCC-koncernen. Vi får inte på något sätt arbeta eller indirekt medverka i någon affärsverksamhet som konkurrerar eller gör affärer med NCC. Vi får inte heller delta i aktiviteter som kan leda till intressekonflikter eller användas för personlig vinning i relationer med affärspartner. Det betyder att vi inte får ge eller ta emot personliga gåvor eller tjänster till ett värde som överstiger en viss nivå, eller delta i kostnadsfria aktiviteter som ligger utanför normal affärsverksamhet. Vi tar inte heller emot eller ger någon form av löften som är förknippade med mottagande av gåvor. Som medarbetare måste vi upplysa vår närmaste chef om personliga intressekonflikter.
NCC som företag ger inte bidrag eller donationer till politiska organisationer. Även om företaget inte tar någon partipolitisk ställning uppmuntras de anställda att aktivt intressera sig för samhällsfrågor och delta i aktuella debatter.
NCC följer de lagar som gäller för att förhindra att penningtvätt förekommer. Penningtvätt är olika typer av arrangemang för att dölja kriminell verksamhet eller presentera den som legitim genom att få olagliga penningtransaktioner att se ut som lagenliga.
Endast personer som är speciellt utsedda får uttala sig för NCC:s räkning. Som NCC-medarbetare är vi alla medvetna om den tydliga skillnaden mellan våra personliga åsikter och åsikter som representerar en officiell NCC-ståndpunkt eller NCC:s åsikter. Vi är noga med att inte lämna ut konfidentiell information om NCC eller andra, förutom till sådana som har ett legitimt behov och som är godkända att delges informationen. Information som delas via snabbmeddelanden, texter, bloggar och sociala nätverk kan få omfattande och permanent spridning och få en negativ eller skadlig inverkan på dig som privatperson, NCC och våra intressenter.
NCC samlar in och bearbetar personuppgifter om konsumenter, anställda och tredje part enbart enligt gällande sekretesslagar och relevanta NCC-riktlinjer. Konfidentiell information om anställda lagras på ett säkert sätt och får endast, om inte lagen kräver annat, delges behöriga personer.