Hämta och lämna material hos oss på NCC

Varmt välkommen till oss på NCC! På våra anläggningar kan du hämta och lämna material och du väger materialet när du passerar våra vågar. Antingen väger du ut själv via vår terminal eller så ringer du oss så hjälper vi till vid in- och utvägningen. Du kan alltid nå oss för support under själva vägningen eller om du har andra relaterade frågor.

Öppettider på vårt Servicecenter: 

Vi finns tillgängliga för att hjälpa till vid beställning, vägning och fakturering. Vi kan även hjälpa och vägleda chaufförerna i samband vägningstillfället.  

  • Måndagar till torsdagar: 05.45-18.15  
  • Fredagar och dag före röd dag: 05.45 - 16.15  

Kontakta oss via telefonen vid vågen eller via kontaktuppgifterna till höger på denna sidan.

Vågkortet är nyckeln till vägningen 

För att på ett smidigt sätt hämta eller lämna material hos oss behöver du ha ett vågkortVågkortet får du på vår anläggning. 

  • Vågkortet är unikt för varje fordon. Har du flera fordon så behöver du alltså ha ett eget vågkort till varje fordon. 
  • Innan första vägning behöver du aktivera ditt vågkort. Det gör du genom att kontakta oss på Servicecenter. ​Då registrerar vi uppgifter om ditt fordon såsom taravikt, registreringsnummer, släp och kontaktuppgifter. 
  • Ditt vågkort gäller för vägning på alla NCC:s anläggningar i Sverige. 
  • Vid självbetjäning behöver du ha ditt vågkort redo vid vägning. Skulle du inte ha det med dig kan du alltid ringa oss och uppge ditt registreringsnummer så kan vägningen ske via oss. 

Tips för en enklare in- och utvägning 

  • Innan du kör upp på vågen behöver du ha kund- och projektnummer redo. Saknar du denna information ber vi dig kontakta oss innan du kör upp på vågen. Då går utvägningen smidigare. Rätt information från början ger korrekt följesedel och korrekt fakturering.   
  • För att snabbt hitta rätt produkt: Sök på största storleken, exempelvis bergkross 0/32, ”Sök 32”. 
  • Littra är en frivillig märkning på följesedeln. Det är en komplettering till referensen som står i order/avtal. 
  • Kom ihåg att du när som helst under vägningen kan ringa oss via vågtelefonen. Vi hjälper dig då att slutföra vägningen.  
  • Vi kan även hjälpa dig att förbereda vägningen innan kommer till oss. 

Fakturering  

Berätta för oss hur du vill ha dina fakturorDu kan till exempel få dem uppdelade efter referens och sorterade efter littra. Hör av dig till oss på Servicecentret så kan vi se över bästa möjliga lösning för er.   

Rätt information ger snabb vägning, korrekt följesedel och faktura  

Det är viktigt att det blir rätt vid själva vägningen eftersom följesedeln som skapas då ligger till grund för fakturan. Chauffören behöver ha fått rätt information med sig till vägningen och behöver ange vilken kund, referens, order eller avtal som gäller för jobbet samt om följesedeln ska ha någon specifik märkning/littra.  

Referens och littra 

På Servicecentret lägger vi upp de referenser ni önskar på fakturan, till exempel olika projekt eller annan information. Följesedeln kan märkas med sk littra som en frivillig komplettering till referensen. Kontakt oss gärna i god tid så allt är klart inför besöket.  

Införsel av material

När det gäller införsel av material till våra täkter har vi ett ansvar att kontrollera att de massor som vi tar in i våra täkter överensstämmer med angivet material och med våra tillstånd. En ifylld införselblankett behöver skickas till våra säljare i god tid, minst tre dagar innan införseln är tänkt att ske. Införselblanketten behöver vara godkänd före första lass och vid invägning behöver ordernummer uppges. Läs mer om vad som gäller för införsel här, 

Övrigt  

Vi fotograferar varje lass vid in- och utvägning.  

 

Instruktion för smidigare vägning

Vi har satt samman en instruktionsfilm där Therese som jobbar som vågoperatör hos oss berättar och guidar igenom hur en vägning går till .