Asfalt och beläggning, Riksväg 50 Mjölby - Motala
Till projektet Riksväg 50 Mjölby-Motala levererade NCC högkvalitativa asfaltmassor med deformationsresistent sammansättning och nötningsresistent slitlager för att uppfylla de höga tekniska krav som ställdes.
Kravställning och diminsionering
För att beläggningen skulle klara den tekniska kravställningen under kontraktstiden krävdes högkvalitativa asfaltmassor med deformationsresistent sammansättning och nötningsresistent slitlager.
Beläggningen valdes baserat på beräkningar och erfarenheter från NCC:s tidigare forsknings- och entreprenadprojekt, bland annat E6 Fastarp-Heberg, V265 Täby-Kyrkby-Rosenkälla (Norrortsleden) och Rv 55, Katrineholm-Valla.
Beläggningsval
På detta objekt valde NCC att använda en asfaltkonstruktion bestående av tre lager. Den totala beläggningstjockleken över sträckan varierar dock beroende på projektets storlek och olika trafikbelastningar, men uppgår typiskt till ca 25 mm Viacogrip, 50 mm Abb och 55 mm AG.
Asfalten tillverkatdes med NCC:s produktionsmetoder som innebär lägre koldioxidutsläpp då asfalten tillverkats vid lägre temperatur än normalt och verket drivs med pellets.
Slitlagerbeläggningen utfördes på stora delar genom läggning i så kallad varmt-i-varmt, där ytan i det närmaste blir skarvfri genom att två parallellgående läggare används.
Under den totala kontraktstiden har ett par heltäckande underhållsåtgärder av beläggningen planerats.
Vägprojektet följs upp årligen och resultatet från funktionsmätningar, bland annat av spårdjup, analyseras och ingår som en naturlig del i NCC:s forsknings- och utvecklingsverksamhet.
Associerade forskningsprojekt
I samband med entreprenadarbetena utfördes även ett antal forsknings- och utvecklingsprojekt. Brist på bergmaterial inom entreprenaden gjorde att totalt 8 km av vägkroppen utfördes med så kallad terrasstabilisering.
Detta innebär att den befintliga marken under fräsning tillsattes bindemedel (bl.a. cement) varefter ett stabilt materiallager bildades. På så sätt kunde mängden naturresurser och materialtransporter reduceras.
Ett FoU-projekt bedrivs tillsammans med Svenska byggbranschens utvecklingsfond (SBUF), Nynas AB och Trafikverket, och går ut på att utvärdera och kvantifiera inverkan av polymermodifierat bitumen på vägens funktion, framförallt resistensen mot spårbildning.
Ytterligare ett projekt som utfördes i samband med utförandet av slitlagerbeläggningen var att utvärdera en ny produkt för längsgående beläggningsskarvar. Eftersom åtgärder av beläggningsskarvar normalt tillhör de viktigaste underhållsåtgärderna för beläggningsunderhållet innebär en ökad livslängd både att kostnaderna och miljökonsekvenserna för dessa minskas.