Närbild på vattentornet i Helsingborg. Foto: Joakim Kröger

Vår strategiska inriktning

NCC:s kärnkompetens är att hantera komplexiteten i byggprocessen för ett positivt slutresultat för alla intressenter. Detta är utgångspunkten för koncernens strategiska inriktning och vår gemensamma operationella modell.
Vi arbetar utifrån ett antal strategiska initiativ där vi får ut styrkan av att vara ett stort nordiskt företag med en bredd av verksamhetsområden. Vi förenar det stora företagets kompetens, erfarenhet och expertis med lokal förankring och beslutskraft.

Our core is construction

Varje generation har ansvar för att underhålla och utveckla vår gemensamma samhällsinfrastruktur för att skapa möjligheter idag och för framtiden. Bygg-, underhålls- och utvecklingsprojekt initieras av våra kunder eller av NCC. NCC:s syfte är att med vår expertis och kompetens som grund ta kunden genom byggprocessen för att få ett positivt slutresultat för alla intressenter.

Vår operationella modell

NCC är ett kunskapsbaserat företag vars kärna är förmågan att hantera komplexiteten i en byggprocess. Vår verksamhet omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial.
Vi behöver vara experter på processens olika delar men vi måste också kunna få dem att samverka. NCC driver för närvarande utvecklingsinitiativ inom kompetensutveckling, digitalisering och ett ökat utnyttjande av expertis och data från hela företaget.

Star behaviors

För att fortsätta genomföra den förändring vi vill uppnå krävs också ett högt medarbetarengagemang samt en gemensam värdegrund och kultur. Företagskulturen baseras på gemensamma värderingar och beteenden och är även en grundsten i NCC:s strategiska inriktning.
Under 2021 har vi arbetat med att implementera våra Star behaviors, önskade beteenden, hos medarbetarna. Cirka tre fjärdedelar av medarbetarna har deltagit i workshoppar och vi har arbetat in önskade beteenden i våra HR-processer, vilket kommer att bidra till att driva förbättringar och förändringar.

NCC:s strategiska fokusområden

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    En koncern av NCC:s storlek skapar enorma datamängder. En effektiv kunskapsdelning kräver att informationen är strukturerad, lättillgänglig och lätt att dela. Detta möjliggör för NCC att bättre dra nytta av koncernens samlade kunskap och kompetens och för medarbetarna att fatta data-informerade beslut, vilket skapar kundvärde, förbättrar produktiviteten och ökar konkurrenskraften.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Tidig involvering

    Gemensamt i koncernen är viljan att vara proaktiva gentemot kunderna, tidig involvering för att använda och utveckla vår expertis och erfarenhet.

  • Strategiska initiativ som för oss närmare kund

    Vi ska dra nytta av vår samlade expertkunskap för att utveckla byggprocessen. Varje affärsområde har också sina utgångspunkter och olika utmaningar. Därför kommer strategiska initiativ att vara närmare kund och att samla experter och deras kunskap att vara baserade i våra affärsområden.

  • Expertis inom tydliga segment

    En viktig del i den strategiska inriktningen är att använda vår kompetens inom byggprocessen på ett tydligt sätt. Därför har sektorspecifika segmentsstrategier en viktig roll inom samtliga affärsområden. Det är ett tydligt strategiskt val för NCC att bygga upp specifik expertis inom segment där det finns möjlighet att bygga en stark position.

  • Styrkan i det stora kunskapsbaserade företaget

    Göra det möjligt att dra nytta av kompetens och resurser inom hela företaget, inte minst när det gäller specifik expertis och utvecklingsprojekt.

Fokusområden

  • Branschledande kompetens

    NCC har ambitionen att vara ledande när det gäller expertis inom byggprocessen. Det kräver att NCC kan attrahera, behålla och utveckla medarbetare och att vi ständigt vässar vår kompetens inom viktiga kunskapsområden.

  • Agera i enlighet med våra Star behaviors

    Att nå NCC:s strategiska mål kräver en kultur med konsekventa och tydliga beteenden som skapar rätt förutsättningar i företaget och gör det möjligt att nå våra affärsmål.

  • Data-informerat beslutsfattande

    En koncern av NCC:s storlek skapar enorma datamängder. En effektiv kunskapsdelning kräver att informationen är strukturerad, lättillgänglig och lätt att dela. Detta möjliggör för NCC att bättre dra nytta av koncernens samlade kunskap och kompetens och för medarbetarna att fatta data-informerade beslut, vilket skapar kundvärde, förbättrar produktiviteten och ökar konkurrenskraften.

  • En framtidssäkrad IT-struktur

    En modern och framtidssäkrad IT-miljö för att möjliggöra effektivt arbete och ökad digitalisering.

  • Tidig involvering

    Gemensamt i koncernen är viljan att vara proaktiva gentemot kunderna, tidig involvering för att använda och utveckla vår expertis och erfarenhet.

  • Strategiska initiativ som för oss närmare kund

    Vi ska dra nytta av vår samlade expertkunskap för att utveckla byggprocessen. Varje affärsområde har också sina utgångspunkter och olika utmaningar. Därför kommer strategiska initiativ att vara närmare kund och att samla experter och deras kunskap att vara baserade i våra affärsområden.

  • Expertis inom tydliga segment

    En viktig del i den strategiska inriktningen är att använda vår kompetens inom byggprocessen på ett tydligt sätt. Därför har sektorspecifika segmentsstrategier en viktig roll inom samtliga affärsområden. Det är ett tydligt strategiskt val för NCC att bygga upp specifik expertis inom segment där det finns möjlighet att bygga en stark position.

  • Styrkan i det stora kunskapsbaserade företaget

    Göra det möjligt att dra nytta av kompetens och resurser inom hela företaget, inte minst när det gäller specifik expertis och utvecklingsprojekt.