NCC utför beläggningsarbete på E20 förbi Mariestad

NCC ska utföra beläggningsarbete på E20 förbi Mariestad, etappen Hindsberg–Muggebo, som Veidekke bygger om till mötesfri väg åt Trafikverket. Uppdraget, som är en utförandeentreprenad, utförs av NCC på uppdrag av Veidekke och uppgår till 90 MSEK.

Asfaltsarbete Foto NCC

NCC:s uppdrag omfattar tillverkning och utläggning av 70 000 ton asfalt samt leverans av 350 000 ton stenmaterial. Det innebär beläggningsarbete på drygt 5 km mötesfri motortrafikled med fyra körfält och mitträcke, två trafikplatser samt en trafikkontrollplats. Asfaltmassorna produceras i mobila asfaltverk, vilket ger mer flexibilitet för stora beläggningsarbeten. Arbetet påbörjas omgående och beräknas pågå till 2027.

– NCC har stor erfarenhet av liknande projekt och ser fram emot att bidra till en säkrare väg och skapa bättre förutsättningar för transporter i en expansiv region med mycket industrietableringar, säger Tobias Pettersson, avdelningschef NCC Industry.

Den asfalt som NCC använder har ungefär häften så stor klimatpåverkan jämfört med traditionell asfalt, men lika hög kvalitet. De positiva klimateffekterna uppnås genom att asfalten tillverkas vid lägre temperatur, värms med biobränsle samt har större andelen återvunnen asfalt.

Uppdraget uppgår till cirka 90 MSEK och orderregistreras löpande under 2024–2027 i affärsområde NCC Industry.

Lars Johansson, Area Manager Special, NCC Industry, 076-521 65 91, lars.2.johansson@ncc.se
Ann-Katrin Johansson, Kommunikationspartner NCC, 070-521 54 43,
ann-katrin.johansson@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.