NCC renoverar 54 hyreslägenheter till Bodenbo i Boden

NCC har tecknat avtal med Bodenbo för renovering i etapp tre av 54 hyreslägenheter på Sergeantsgatan i Boden. Affären är en totalentreprenad i samverkan med ett ordervärde på cirka 50 MSEK.

Under sommaren 2023 slutförde NCC renoveringarna av två tidigare etapper av 18 samt 42 hyreslägenheter på Sergeantsgatan i Boden. I maj startar NCC den tredje renoveringsetappen med ytterligare 54 lägenheter på uppdrag av den kommunala stiftelsen Bodenbo.

I uppdraget ingår att riva, renovera och sanera, vilket förbättrar kvaliteten för Bodenbo:s hyresgäster. Arbetet kommer pågå till och med juni 2026.

– För Bodenbo är det viktigt att erbjuda våra hyresgäster en trygg och modern boendemiljö. Genom detta samarbete med NCC kan vi fortsätta att upprätthålla en hög standard för våra bostäder, säger Johan Enström, fastighetschef, Bodenbo.

I lägenheterna kommer stambyte, köks- och badrumsrenoveringar samt förbättringar av gemensamma utrymmen genomföras, inklusive säkerhetsåtgärder såsom byte av lägenhetsdörrar till säkerhetsdörrar. I huset installeras även ett nytt energieffektivt ventilationssystem som också bidrar till förbättrad inomhusmiljö.

– Vi strävar efter att bidra till hållbara renoveringsprojekt och förlänga befintliga byggnaders livslängd. I det här gemensamma projektet tycker jag vi lyckats väl med att balansera de nödvändiga investeringarna som krävs samtidigt som vi får bidra till en god boendestandard, säger Ellen Bäckman, projektutvecklare, NCC Building Sweden.

Affären uppgår till cirka 50 MSEK och orderregistreras i affärsområde NCC Building Sweden under första kvartalet 2024.

Ellen Bäckman, projektutvecklare, NCC Building Sweden,
073-810 51 20, ellen.backman@ncc.se

Niklas Westman, Communication Partner, NCC Building Sweden,
070-217 17 03, niklas.westman@ncc.se

NCC:s presstjänst: 08-585 519 00, press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar bygg- och infrastrukturprojekt, produktion av asfalt och stenmaterial samt kommersiell fastighetsutveckling. 2023 omsatte NCC ca 57 miljarder SEK och hade 12 200 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.