Arbetstunnlar till Stockholms nya tunnelbana

NCC har fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att anlägga två arbetstunnlar för utbyggnaden av tunnelbanans Blå linje från Akalla till Barkarby. Avtalet uppgår till cirka 75 MSEK.

Under kommande år ska Stockholms tunnelbana byggas ut kraftigt. Som en del i detta arbete har NCC fått i uppdrag av Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana att bygga två arbetstunnlar under Barkarbyfältet mellan E18 och Akalla.

Arbetstunneln Robothöjden kommer att bli 180 meter lång och arbetstunneln Landningsbanan blir 190 meter lång, tunneln Robothöjden kommer också att fungera som tillfartstunnel/servicetunnel när tunnelbanan till Barkarby är färdigställd.

Projektet kommer att arbeta med hållbar vattenhantering, klimatförbättrande åtgärder och minimera resursutnyttjandet för att uppfylla de extra höga krav på hållbarhet projektet har. 

Projektet omfattar i huvudsak spontning, schaktning, bergförstärkning och tätning av tunnlar, bergskärning och ett vertikalschakt. Även vissa tillfälliga installationer så som ventilation, el och VA med funktionsansvar ska utföras och lämnas kvar till efterföljande entreprenader.

Joacim Tingstorp

NCC Infrastructure