NCC bygger 78 bostäder på Islands Brygge

NCC har fått i uppdrag av PensionDanmark Ejendomme att bygga ett komplex om 17 000 m2 med bostäder, kontor samt parkeringsgarage. Kontraktet är värt cirka 330 MSEK.

– Vi fortsätter utvecklingen av området Islands Brygge, där vi redan håller på att bygga ett flertal bostadshus, säger Palle Bjerre Rasmussen, chef för NCC Building Danmark.

Byggnaden ligger i det nya kvarteret Havnebryggen, som är en del av Islands Brygge. De centralt belägna bostäderna ligger nära Köpenhamn och Fælleden. Det kommer även att anläggas en trivsam plats för uteservering, och på sikt kommer det att vara möjligt att gå längs strandpromenaden längs med vattnet ända till Langebro.

Komplexet består av 78 bostäder fördelade på tre byggnader. Lägenheterna blir två till femrummare på mellan 91 m2 och 170 m2. NCC kommer även att bygga ett parkeringsgarage under jord. Dessutom byggs sju kontors- och butikslokaler på mellan cirka 100 och 150 m2 samt en stormarknad på cirka 1 000 m2. Målet är att byggnaden ska hållbarhetscertifieras enligt DGNB i kategorin guld.

Bygget påbörjas den 1 juli  2017 och beräknas vara färdigt i mitten av 2019.

Affären orderregistreras under det andra kvartalet 2017 i affärsområdet Building.

Tine Heide, Kommunikationspartner, NCC Danmark, telefon 91 37 39 44

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC + 46 708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC: bildbank

Denna information är sådan information som NCC AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 juli 2017 kl. 08:00 CET.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.