NCC säljer kontorsprojekt i Helsingfors

NCC säljer kontorsprojektet Fredriksberg i Helsingfors till Swiss Life Asset Managers för cirka 460 MSEK.

-

- I Fredriksberg har vi utvecklat ett unikt kontorsprojekt med modern design, intressant hyresgästmix och ett attraktivt serviceutbud. Vi är glada att Swiss Life valt att investera i projektet som ligger i ett av Helsingfors mest attraktiva kvarter, säger Petri Bergström landschef för NCC Property Development Finland.

Projektet omfattar totalt cirka 9 000 kvadratmeter uthyrningsbar yta för kontor och handel och utgör den första etappen av totalt fyra.

Vid försäljningen uppgår uthyrningsgraden till 72 procent och NCC lämnar hyresgaranti om 2 år för outhyrda ytor i samband med försäljningen. Efter försäljningen har NCC ytterligare cirka 31 000 kvadratmeter som kan utvecklas i anslutning till projektet.

Affären genomförs som en bolagsförsäljning med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 460 MSEK. Försäljningen får en positiv resultatpåverkan i fjärde kvartalet 2018 för affärsområdet NCC Property Development.

Projektet klassificeras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM i nivån Excellent. NCC har som mål att minimera miljöpåverkan och bidra med värde för både kunder och samhället med miljöcertifierade byggnader, attraktiva arbetsplatser och inkluderande stadsmiljöer.

Petri Bergström, Landschef NCC Property Development Finland, +358 50 3314602 petri.bergstrom@ncc.fi

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC 0708 84 74 69, anna.trane@ncc.se

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.