NCC säljer kontorsprojekt för EY i Köpenhamn till Deka Immobilien

NCC säljer kontorsprojektet Flintholm II, huvudkontor till konsultföretaget EY i Köpenhamn, till tyska Deka Immobilien för cirka 460 MSEK.

Projektet ligger i Frederiksberg, en del av Köpenhamn där NCC utvecklat och bygger ett nytt huvudkontor till konsultföretaget EY.

- I Flintholm har vi utvecklat ett unikt huvudkontorsprojekt i nära samarbete med vår hyresgäst EY som kommer att flytta in i ett nytt attraktivt huvudkontor senare i år. Vi är glada att Deka Immobilien valt att förvärva projektet som ligger i ett spännande utvecklingsområde i Köpenhamn, säger Ole Faurby chef NCC Property Development Danmark.

Kontoret omfattar cirka 9 800 kvadratmeter uthyrningsbar yta och cirka 160 parkeringsplatser och beräknas färdigställas i november 2019.

Deka Immobilien är en asset manager åt en tysk fond som förvärvar projektet för ett underliggande fastighetsvärde om cirka 460 MSEK. Vid försäljningen uppgår uthyrningsgraden till 100 procent. Försäljningen beräknas ge en positiv resultatpåverkan i fjärde kvartalet 2019 för affärsområdet NCC Property Development.

Avsikten är att certifiera projektet enligt den internationella miljöcertifieringen DGNB, nivå guld. NCC har som mål att minimera miljöpåverkan och bidra med värde för både kunder och samhället med miljöcertifierade byggnader, attraktiva arbetsplatser och inkluderande stadsmiljöer.

Ole Faurby, chef NCC Property Development Danmark +45 248 878 29, ofu@ncc.dk
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC +46 708 84 74 69, anna.trane@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.