NCC bygger första multihuset i Malmö

Idag togs första spadtaget för Multihuset Limhamns läge, som NCC bygger på Övägen strax öster om de gamla Cementasilorna på Limhamn. Multihuset byggs över ett helt kvarter och kommer att rymma såväl vårdcentral, apotek, förskola, livsmedelsaffär och kafé som bostäder, kontor och parkeringshus.

Att ha nära till service och att samutnyttja parkeringsplatser är två viktiga beståndsdelar för en hållbar stadsutveckling.

– En grundtanke när vi bygger Malmö är att det ska vara nära till service och lätt att ha en hållbar vardag. I en funktionsblandad stadsdel, där människor inte bara sover utan också handlar, arbetar och umgås, finns liv och rörelse och en ökad känsla av trygghet. Multihuset är ett modellhus i den täta blandade staden, säger stadsbyggnadskommunalråd Märta Stenevi (MP).

Förskolan byggs högst upp och utgörs av fyra avdelningar för upp till totalt 80 barn. Gården ligger på taket. Parkeringshuset sträcker sig genom huset från källarplan till och med våning fem. Norr- och sydsidan kläs in med kontor medan multihusets västra sida, som vetter mot havet, blir bostäder.

Det kommer att synas att multihuset har många olika funktioner. Därför kommer fasaderna ge uttryck för innehållet och ha en naturlig variation. Planerad inflyttning i huset är våren 2019, när också förskolan väntas öppna.

– Multihuset Limhamns läge är det första av sitt slag inom NCC. Genom att integrera service och bostäder och med ett parkeringshus minskar bilens ytanspråk i staden och det blir en trevligare stadsmiljö, säger Anders Tojkander, regionschef på NCC Property Development.

Första spadtaget genomfördes genom att Katarina Wåhlin-Alm, Sverigechef NCC Property Development, Märta Stenevi, stadsbyggnadskommunalråd, Malmö stad och Niklas Sparw, vice VD NCC Building Sweden tillsammans gjöt bokstaven M, under ledning av Emilia Wetterberg, som är NCCs platschef för multihuset. M-et kommer så småningom att gjutas in i markbeläggningen utanför multihuset.

Mer information om multihuset finns på www.ncc.se.

Per Friis, projektledare, NCC Property Development, +46 (0) 70-278 40 66
Märta Stenevi, stadsbyggnadskommunalråd Malmö stad, +46 (0)73-234 24 82
Ann-Katrin Johansson, kommunikationsansvarig Syd NCC, +46 (0)76-521 53 43

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 16 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.