NCC tecknar rikstäckande ramavtal med Riksbyggen

NCC och Riksbyggen har tecknat ett ramavtal för utveckling av hållbara bostäder och boendemiljöer. Avtalet är rikstäckande och har tecknats på tre år.

Exempelbild NCC Folkboende

– NCC delar vår ambition att utveckla hållbara bostäder och boendemiljöer anpassade för vanliga plånböcker. Med ett ramavtal som rör hela landet kan vi fortsätta och förstärka Riksbyggens arbete med att skapa hållbara och attraktiva bostäder. Genom avtalet hoppas vi också nå kortare ledtider gällande projektering och byggnation. Bra bostäder på kortare tid och med ökad kostnadseffektivitet, säger Mårten Lilja, vice vd och chef för affärsområde Bostad på Riksbyggen.

Ramavtalet mellan partnerna syftar till att utveckla och bygga bostäder och boendemiljöer med standardiserade lösningar. NCC:s typhus NCC Lamell och NCC Folkboende är alternativ för detta.

– Vi är övertygade om att kostnadseffektiva bostadsprodukter är en del av lösningen för att nå en varierande stadsbild och ett hållbart samhälle där alla har råd att bo. Med ett strategiskt ramavtal kan vi effektivisera projekten i alla dess olika faser samt göra det enklare att producera den mängd och den kvalitet på bostäder som Riksbyggens kunder efterfrågar, säger Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sweden.

Det rikstäckande ramavtalet gäller från och med augusti 2019 och löper i tre år med möjlighet till två års förlängning.

Eventuella projekt inom ramavtalet kommer att beställas separat och orderregistreras löpande i affärsområde NCC Building Sweden.

Marcus Sandlund, affärschef NCC Building Sverige, 070-088 73 75
Tove Stål, presschef NCC Sverige, tove.stal@ncc.se, 076-521 61 02

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.