NCC bygger om kontor till hotell på Helsingfors centralstation

NCC har har fått i uppdrag att bygga om ett kontor till hotell på Helsingfors centralstation åt fastighetsinvestmentbolaget Exilion. Ordern uppgår till 740 MSEK.

– Det är hedrande för oss att få renovera denna byggnad, som har en stor historisk betydelse och ritades av den berömde arkitekten Eliel Saarinen 1909. I samarbete med Exilion och hotellkedjan Scandic Hotels, som det nya hotellet kommer att ingå i, kommer vi att omvandla den här byggnaden till ett landmärke i hjärtat av Helsingfors, säger Mika Soini, chef för NCC Building Finland.

Renoveringsarbetet kommer att påbörjas is slutet av 2018. Det nya hotellet kommer att vara klart vid årsskiftet 2020-2021.

Kontorsbyggnaden är en del av centralstationen. Ända sedan lokalerna byggdes 1909 har de inhyst VR Group som är det statliga finska järnvägs-, rese- och logistikbolaget. På grund av byggnadens historia kommer de viktigaste delarna såsom korridorer, trappor och originalinredning att bevaras under renoveringen. Projektteamet kommer också att ha ett nära samarbete med Museiverket och Helsingfors stad.

Ordern är värd totalt 760 MSEK och kommer att registreras under fjärde kvartalet 2018 i affärsområdet NCC Building Nordics.

Mika Soini, chef för NCC Building Finland, mika.soini@ncc.fi, +358 10 507 8711

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, anna.trane@ncc.se, +46 (0)708 84 74 69

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.