Världsunik elväg möjliggör fossilfria vägtransporter

Idag invigdes eRoadArlanda, en svensk innovation och den första i sitt slag i världen där både gods- och personfordon kan laddas medan de kör. Lösningen som både är hållbar och kostnadseffektiv möjliggör elektrifiering av befintliga allmänna vägar och en framtid med fossilfria vägtransporter.

I bild från vänster: Lena Erixon, Tomas Eneroth, Gunnar Asplund, Sofia Lundberg, Hans Säll

– En av vår tids stora frågor är hur vi kan skapa fossilfria vägtransporter. Nu har vi en lösning som möjliggör detta, vilket är fantastiskt. Sverige ligger i absolut framkant med den här tekniken som vi nu hoppas att vi kan ta vidare till fler delar av landet och världen, säger Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef inom NCC.

Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth och Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon, invigde vägen under högtidliga former.

– Det är viktigt att bryta ny mark för klimatsmarta vägtransporter. Därför stöttar Trafikverket innovativa utvecklingsprojekt som bidrar till långsiktiga hållbara lösningar, säger Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket.

Det är på den allmänna vägen 893, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde utanför Stockholm, som det har lagts en cirka två kilometer lång elskena. Elvägen fungerar genom att energi överförs till fordonet från skenan i vägen via en rörlig arm. Armen känner av var skenan i vägen ligger och så länge fordonet befinner sig över skenan är kontakten i nerfällt läge. Elvägen kommer att trafikeras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet.

Film från invigningesceremonin finns på https://youtu.be/tmawQSKlJfs

Om eRoadArlanda
Projektet eRoadArlanda arbetar med att förverkliga framtidens elvägar och är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling. Lösningen baseras på konduktiv teknik där en elskena i vägbanan driver och laddar fordonen under resan. Läs mer på www.eroadarlanda.se. Projektet drivs av ett konsortium med följande deltagare: Elways, NCC, PostNord, ABT-bolagen, Vattenfall, DAF, KTH, Kilenkrysset, VTI,
E-traction, GCT, KTH, Bilprovningen, Airport City Stockholm, Sigtuna kommun, Swedavia, Arlanda Stad Holding, TrainingPartner, FirstHotel, Frost Produktion, SMM Dulevo och Sandströms Elfirma.

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Säll, ordförande i konsortiet eRoadArlanda och affärsutvecklingschef på NCC, +46 (0)70-245 79 06, hans.sall@ncc.se
Tove Stål, presschef NCC, +46 (0)76-5216102, tove.stal@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.