NCC bygger bostadshus i 16 våningar i Mölndal

NCC bygger på uppdrag av Bonava ett bostadshus i 16 våningar i det nya och högt belägna bostadsområdet Kvarnbyterassen i Mölndal. Det så kallade Kvarnbytornet rymmer 77 bostadsrätter och blir områdets högsta hus med en vidsträckt utsikt. Ordervärdet uppgår till cirka 146 MSEK.

– Främsta utmaningen med att bygga 16 våningar på en hög höjd är att bemästra väder och vind både i byggfasen och se till att huset klarar dessa utmaningar under sin livstid. Därför är vi extra noggranna i både projektering och utförande. Höjden innebär också speciallösningar för vatten och ventilation, säger NCC:s affärschef Per-Åke Edling.

Huset är ett punkthus i 16 våningar med 77 lägenheter i storlekar mellan ett till fem rum och kök. Planerad byggstart är januari 2018 och inflyttning i huset är beräknad till våren 2020.

I och med Kvarnbytornet bygger NCC den tredje och sista etappen för Bonava på Kvarnbyterrassen. När området står klart 2020 har NCC byggt totalt 40o bostäder för kunder.

Ordervärdet uppgår till cirka 146 MSEK och affären orderregistreras i oktober 2017 i affärsområdet Building.

Per-Åke Edling, affärschef NCC Building, 070 359 16 95
Carin Kärrberg, kommunikationsansvarig NCC Väst, 070 088 77 59

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.