NCC köper strategisk fastighet i Bromma och investerar 2,5 miljarder i utvecklingsprojekt

NCC köper en fastighet av ICA Fastigheter med cirka 50 000 kvadratmeter byggrätt för kontor, handel och hotell. NCC har också tecknat 15-åriga hyresavtal om cirka 20 000 kvadratmeter.

Fastigheten ligger intill handelsplatsen Bromma Blocks, vid infarten till Bromma flygplats. NCC:s projekt omfattar cirka 50 000 kvadratmeter fördelat på kontor, butiker och hotell med direkt anslutning till kommande tvärbanestation. NCC har tecknat hyresavtal om cirka 20 000 kvadratmeter för en Maxi ICA Stormarknad och ett Biz Apartment lägenhetshotell med cirka 175 hotellägenheter. Den totala investeringen för NCC beräknas uppgå till cirka 2,5 miljarder SEK.

-Vi är stolta över att skapa ett nytt och attraktivt kontorserbjudande i Bromma. Samtidigt utvecklar vi en levande plats med ett starkt serviceutbud och närhet till kommunikationer, säger Katarina Wåhlin Alm, Sverigechef NCC Property Development.

Området ligger strategiskt vilket skapar goda förutsättningar för att utveckla nya moderna arbetsplatser. Närområdet är också ett utpekat stadsutvecklingsområde som successivt utvecklas med nya bostäder, skolor och kommersiella lokaler.

Projektet genomförs i affärsområde NCC Property Development och affären är villkorad av bygglov. Byggstart beräknas ske under Q4 2018 och entreprenaden orderregistreras i affärsområdet NCC Building Sweden. Projektet färdigställs i etapper där Maxi ICA Stormarknad och Apotek Hjärtat beräknas öppna Q1 2021. Hela projektet beräknas vara färdigställt i Q4 2021.

Projektet klassificeras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM i nivån Excellent. NCC har som mål att minimera miljöpåverkan och bidra med värde för både kunder och samhället med miljöcertifierade byggnader, attraktiva arbetsplatser och inkluderande stadsmiljöer.

Katarina Wåhlin Alm, Sverigechef NCC Property Development, +46 70 335 0785

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC +46 708 847469

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.