NCC bygger exklusiva lägenheter åt Danica i Danmark

Danica Pension och NCC har ingått ett avtal om uppförande av 50 lägenheter med attraktiv placering i Hellerup, strax norr om Köpenhamn. Ordern uppgår till cirka 520 MSEK.

Visionen för området är att ge invånarna möjlighet att bo mitt i storstan, med närhet till både ett stort rekreationsområde och kusten.

– Vi är mycket glada att vi får bygga dessa lägenheter åt Danica. Avtalet är resultatet av en nära och förtroendefull dialog och vi ser fram emot att komma igång med att förverkliga de visioner som tagits fram för detta vackra område, säger Palle B. Rasmussen, chef för NCC Building Denmark.

Danica Pension köpte i december 2015 tomten Tuborg Syd från Carlsberg och är nu byggherre för att utveckla exklusiva bostäder på den välkända tomten mitt i Hellerup. Området har under de senaste decennierna genomgått en omvandling från industri till bostadsområde och det nya bostadsområdet är den sista etappen i omvandlingen.

– Vi är glada över att vi har tecknat avtal med NCC om första delen av det historiska bygget av bostadsrätter i Hellerup. Vi har god erfarenhet av NCC som avtalspartner i utvecklingsområdet Tuborg Syd, och vi har använt oss av tidig involvering, vilket har lett till ett fastighetsprojekt av hög kvalitet som gynnar de kommande bostadsrättsägarna, våra pensionskunder och Hellerup, säger Robert V.S. Nellemann, chef för fastighetsutveckling på Danica Pension, och tillägger:

– Vi ser fram emot att få sätta igång med detta stora byggprojekt så att vi kan utveckla denna mycket attraktiva del av Storköpenhamn, som vi tror kommer att bli ett landmärke för Hellerup.

Byggnationen startar under hösten och väntas stå klar 2021.

Orderregistreringen kommer att ske i affärsområde NCC Building under fjärde kvartalet 2018, under förutsättning att bland annat bygglov beviljas.

Ghita Borring, kom.chef NCC Building Denmark, +45 93 88 18 19 ghilau@ncc.dk
Tove Stål, presschef NCC Sverige, +46 765216102, tove.stal@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.