NCC:s expert:”Tomten bör kunna landa på svenska hustak”

Svenska hustak ska klara ett besök från jultomten. Det visar NCC i en unik beräkning. Men mycket är osäkert. Tomten får exempelvis inte ha all världens paket med sig på en gång. För då kan det gå illa.

– I så fall lär huset jämnas med marken, säger NCC:s expert, anläggningskonstruktör Thomas Lechner på NCC Teknik.

Thomas Lechner har under de senaste dagarna fördjupat sig i ett av världens mysterier. Hur kan Jultomten år efter år landa på hustaken utan att braka igenom?

Frågan är berättigad eftersom en grovt överviktig man med åtta renar och en välfylld släde sannolikt väger närmare 1,5 ton.

– Beräkningen bygger på en del icke verifierbara fakta. Jag har räknat ut att tomten väger omkring 150 kilo, släden väger 140 kilo, renarna 960 kilo och julklappssäcken 50 kilo. I så fall ska det gå, förutsatt att villan har tegeltak och uppfyller byggnormen, säger Thomas Lechner.

Ett katastrofscenario är att jultomten har släpat med sig alla klappar i samma last. Enligt NCC:s beräkningar, som bygger på 0,1 kilo per klapp till 2 miljarder barn samt 5 000 ton juteväv, kan säcken väga omkring 200 000 ton och vara 50 meter hög. Trycket mot taket blir 2,0 MPa (megapascal). Det är maximalt rekommenderat tryck för att bygga mot granitberg. Under ett sådant tryck blir en svensk villa ungefär lika bärkraftig som papper.

– Vi får hoppas att jultomten har tänkt sig för. På NCC har vi antagit att han rimligtvis måste ha julklappsdepåer på strategiska ställen, säger Thomas Lechner.

Även lutning, tomtens fart och mängden snö på taket påverkar utgången. NCC har räknat med 50 procents extra tryck av dynamisk effekt för landningen, en halvmeters snötäcke och 25 graders lutning på taket. Har taket större lutning, kommer släden att glida av. Men Thomas Lechner har även en högst privat teori om hur jultomten lyckas varje år, utan att braka igenom några tak.

– Jag har försökt göra beräkningen under förutsättning att jultomten inte upphäver fysikens lagar. Ett naturvetenskapligt förhållningssätt är det enda godtagbara. Men det är klart som skinkspad att han har tillgång till någon sorts julmagi. Om tomten finns måste det ju vara det mest rimliga antagandet. Min slutsats är i alla fall att tomten kan komma även i år, säger Thomas Lechner.

Thomas Lechner, anläggningskonstruktör, NCC Teknik, 031-771 50 58
NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna.
NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.