NCC byggstartar 64 hyresrätter på Brunnshög i Lund

Igår togs första spadtaget för kvarteret Jane Addams med 64 hyresrätter samt café, kontorslokaler och vårdcentral som NCC bygger på Brunnshög i nordöstra Lund för Kudu AB.

– Äntligen kan vi tillsammans med NCC sätta spaden i marken för kvarteret Jane Addams som kommer bli ett blickfång när man närmar sig Brunnshög från söder. Vi på Kudu brinner för god arkitektur, hållbara och kvalitativa bostäder samt nyskapande och smarta lösningar, vilket detta projekt är ett bra exempel på, säger Johan Histrup, VD Kudu AB.

NCC:s uppdrag omfattar nybyggnation av 64 hyresrätter i sex plan samt café och en vårdcentral, totalt 5 700 kvadratmeter BTA. Husen byggs med ambitionen att nå Miljöbyggnad Silver. Flera av husen har sedumtak samt solceller. I uppdraget ingår även ett grönskande entrétorg.

I gestaltningen har arkitekten tagit fasta på att skapa ett luftigt och välkomnande intryck, med fasader i ljust tegel och längsgående balkonger och generösa fönster. I bottenvåningen kommer det i anslutning till caféet att finnas ett mötes- och arbetsrum som kan användas av såväl de boende i kvarteret som av allmänheten, samt ett bibliotek.

– Lund växer och vi ser fram emot att tillsammans med Kudu inleda bygget av bostäder och lokaler i kvarteret Jane Addams. Ett fint projekt, centralt placerat i Brunnshög, med ljust modernt uttryck som passar mycket bra in i denna nya stadsdel, säger Ulf Öst, affärschef NCC Building.

Projektet utvecklades initialt av NCC i samverkan med Sweco Architects och Sydö, som i en markanvisningstävling 2017 vann byggrätten för Jane Addams 1. Därefter har Sydö överlåtit projektet till Kudu, som kommer att äga och förvalta fastigheten. Tillsammans med Kudu har NCC planerat och projekterat uppdraget som byggstartas nu med beräknad inflyttning i början av 2024.

Uppdraget, som är en totalentreprenad i samverkan, uppgår till cirka 120 MSEK och har orderregistrerats i första kvartalet 2022 i affärsområde NCC Building Sweden.

Ulf Öst, affärschef NCC Building Sweden, tel 070–0888114, ulf.ost@ncc.se

Ann-Katrin Johansson, kommunikationspartner Syd NCC, tel 076–5215343, ann-katrin.johanson@ncc.se

Om NCC. NCC är ett av de ledande byggföretagen i Norden. Som expert på att driva komplexa byggprocesser bidrar NCC till byggande som har en positiv inverkan på kunderna och på samhällets utveckling i stort. Verksamheten omfattar kommersiell fastighetsutveckling, bygg- och infrastrukturprojekt samt produktion av asfalt och stenmaterial. 2021 omsatte NCC ca 53 miljarder SEK och hade 13 000 anställda. NCC:s aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.