NCC bygger ytterligare 58 radhus åt Ekeblad Bostad

NCC ska tillsammans med Ekeblad Bostad bygga totalt 58 bostadsrätter i radhus och parhus i Ystad, Kungälv och Skellefteå till ett sammanlagt ordervärde om cirka 115 MSEK. NCC har sedan tidigare byggt ett par hundra bostäder åt Ekeblad Bostad på flera orter i Sverige.

Illustration: Ekeblad Bostad, Granlöparen i Kungälv

– Tillsammans med NCC har vi hittills byggt cirka 200 radhus enligt samma grundmodell och ser fram emot att bygga många fler. Genom en standardiserad byggprocess, stark kostnadskontroll och ytsmart design har vi skapat ett uppskattat koncept, säger Henrik Ekeblad på Ekeblad Bostad.

Bostäderna byggs som radhus och parhus med bostadsrätter i storlekar från cirka 11o–140 kvadratmeter fördelat på två eller tre våningar. De har en genomtänkt planlösning där alla ytor har en funktion och finns på rätt plats. Stora fönsterpartier, generösa sociala ytor och en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum är karaktäristiskt för husen. NCC har tidigare byggt likartade radhus i bland annat Helsingborg, Halmstad, Laholm, Falkenberg och Åhus.

Projekten som NCC och Ekeblad Bostad nu ska genomföra är 25 radhuslägenheter i havsnära Nybrostrand i Ystad, 16 parhuslägenheter i Ytterby i Kungälv samt 17 par- och enbostadshus i Skellefteå. Husen i Ystad kommer att ha putsad fasad och pulpettak medan de andra kommer ha lockpanel och bandtäckta plåttak. Invändigt kommer de vara snarlika.

Byggstart för husen i Ystad och Skellefteå är under hösten med en planerad inflyttning i slutet av 2021, medan de i Kungälv börjar byggas i vinter och beräknas klara 2022.

– Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Ekeblad Bostad och bygga fler av dessa populära radhus och parhus och tar med oss de erfarenheter vi har från våra tidigare projekt. Bostäderna har hög kvalitet, men vår effektiva byggmetod håller nere kostnaderna och därför även bostadspriset, säger Ulf Jönsson, affärschef NCC Building Sverige.

De tre affärerna har ett totalt ordervärde om cirka 115 MSEK och orderregistreras löpande i affärsområde NCC Building Sweden.

Bilder och mer information om både dessa bostäder och tidigare projekt tillsammans med Ekeblad Bostad finns på ncc.se.

Ulf Jönsson, affärschef NCC Building (Ystad), 070–658 12 09
Joakim Antonsson, affärschef NCC Building (Kungälv), 070–445 50 77
David Jonsson, projektutvecklare NCC Building (Skellefteå), 076–521 54 47

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på ca 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.