NCC startar Loop Industries – techbolag för digitala start-ups inom byggbranschen

NCC startar Loop Industries, ett techbolag med fokus på skalbara affärer inom byggbranschen. Företagsportföljen består i dagsläget av verksamheterna Loop Rocks, Loop Rocks Express och Hauly, digitala plattformar för logistik, byggmaterial och transporter.

- Med Loop Industries skapar vi ett bolag med innovativa och disruptiva affärer som bidrar till att utveckla byggbranschen. Vi kommer att agera som ett oberoende bolag och öppnar upp för externa investerare och bolagsöverskridande samarbeten, säger Anders Torell som blir vd för Loop Industries.

Redan idag samarbetar Loop Industries olika verksamheter med bolag som Sweco, Norconsult, Trapezia, Cowi och andra ledande miljökonsulter. Ambitionen är att utveckla ett öppet ekosystem med kompletterande tjänster inom byggmaterial, logistik, transporter och andra tjänster.

- Med Loop Industries utmanar vi på olika sätt ineffektiviteter i branschen. De lösningar vi utvecklar ökar produktiviteten och sänker kostnaderna samtidigt som koldioxidutsläppen minskar och återanvändningen av andrahandsmaterial ökar, säger Anders Torell.

Loop Rocks, Loop Industries öppna plattform för effektivare hantering av sten, jord och andra sekundära fyllnadsmassor på byggarbetsplatser, är ett tydligt exempel på en digital plattform som ökar effektiviteten i byggbranschen. Sedan starten sommaren 2016 har Loop Rocks fått över 10 000 användare och ”loopat” 2,5 miljoner ton byggmaterial. Det har resulterat i sänkta transport- och materialkostnader för kunderna, lägre koldioxidutsläpp och ökad återanvändning av andrahandsmaterial. Loop Rocks finns redan i Sverige, Finland, Danmark och Norge.

Nästa verksamhet i Loop Industries är Hauly, ett virtuellt åkeri, som matchar utbud och efterfrågan på transporter av byggmaterial också det via en öppen plattform och app.

En tredje satsning är Loop Rocks Express som utnyttjar Loop Rocks nätverk och kopplar på täkter som kan erbjuda nytt material som ett komplement till det material som Loop Rocks loopar mellan byggarbetsplatser.

- Vi ser en stor potential i Loop Industries, med öppna digitala plattformslösningar inom byggbranschen. Genom att bolagisera och bjuda in externa parter ser vi större möjligheter för Loop Industries att växa vidare och verka som ett öppet och oberoende bolag till nytta för hela byggbranschen, säger Håkan Broman tf koncernchef på NCC.

Anders Torell, VD Loop Industries, 070 605 85 14
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC 0708 84 74 69

NCC:s presstelefon 08 585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.