NCC bygger hyresrätter i Umeås populära stadsdel Haga

NCC har fått i uppdrag av det kommunala bostadsbolaget Bostaden att bygga 82 hyreslägenheter i den populära stadsdelen Haga i Umeå. Ordervärdet uppgår till 87 MSEK.

– Det råder bostadsbrist i Umeå och det är glädjande att vi har fått uppdraget att bygga hyresrätter för att ytterligare förtäta staden. Haga är ett mycket populärt område och bara ett stenkast från Umeås centrumkärna, säger Daniel Ödling, affärschef på NCC Building.

De 82 lägenheterna är fördelade i tre olika hus som kommer att ligga i korsningen Östra Kyrkogatan och Hemvägen i Haga, två lägre huskroppar som byggs i vinkel och som sammanfogas genom ett punkthus på nio våningar. Det blir en blandning av lägenheter i olika storlekar och de flesta får balkong i söder- eller västerläge.

Under huset kommer ett garage med ett 50-tal platser att byggas och på innergården kommer en fin umgängesyta att skapas för de boende. Husen som byggs är ritade av Arkinova och kommer ha en fasadyta av både underhållsfritt tegel och skivfasad.

NCC planerar byggstart under mars 2017 och de första hyresgästerna beräknas kunna flytta in vid årsskiftet 2018-2019.

Daniel Ödling, affärschef  NCC Building Norrland  Tel +46 (0)70- 516 01 26
Anni Axelsson, kommunikationsansvarig Norr, +46 (0)70-205 32 87

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.