NCC rekryterar med hjälp av fotokonstnären Erik Johansson

NCC liksom övriga byggbranschen är i mycket stort rekryteringsbehov. NCC lanserar nu en kampanj med bilder skapade av fotokonstnären Erik Johansson med syftet att nå nya målgrupper och väcka nyfikenhet.

– Vi är ett stort bygg- och fastighetsutvecklingsbolag som verkar inom flera spännande områden men bilden av både NCC och våra medarbetare är nog ganska traditionell. Vi behöver vidga bilden av oss som företag likväl som att bredda vår rekryteringsbas för att klara vår framtida kompetensförsörjning. Vi hoppas att samarbetet med Erik Johansson ska få fler att få upp ögonen för NCC och våra ambitioner, säger My Kiiman-Håll, ansvarig Employer Branding på NCC.

NCC:s breda verksamhet, visionen om att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna samt värderingarna ärlighet, respekt, tillit och framåtanda ligger till grund för företagets övergripande kommunikation liksom denna rekryteringskampanj.

– Vi försöker alltid tänka längre än det enskilda projektet. Erik Johanssons bilder och arbetssätt att på ett surrealistiskt sätt avbilda idéer föll vi starkt för och tyckte att det passade för att illustrera att vi är företaget ”Beyond Construction”, säger My Kiiman-Håll.

Erik Johansson är fotograf och retuscherare och har under många år ställt ut sina spektakulära och surrealistiska bilder runt om i världen. Han arbetar mycket med att avbilda idéer snarare än en exakt verklighet.

– När NCC frågade mig om jag kunde gestalta företagets vision så kände jag direkt att det var en utmaning som tilltalade mig. En vision är ju både något drömlikt men samtidigt något realistiskt, något som både ska intressera och inspirera. NCC:s tanke att se bortom själva byggandet, Beyond Construction, och sätta det i ett större sammanhang var det som inspirerade mig, säger Erik Johansson, fotograf och konstnär.

Kampanjen består av sex bilder och kommer att synas i digitala annonser samt på storbildstavlor i Malmö, Lund, Helsingborg och Stockholm under maj månad. Kampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs.

My Kiiman-Håll, ansvarig Employer Branding NCC, 070-569 51 82
Tove Stål, presschef NCC Sverige, 076-521 61 02

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.