NCC bygger DFDS nya huvudkontor i Köpenhamn

NCC bygger det danska rederiet DFDS nya huvudkontor i Köpenhamn för PensionDanmark. Ordern uppgår till 420 MSEK.

Skissbild: PLH Arkitekter

Det nya huvudkontoret kommer att ligga nära vattnet på Marmormolen i Nordhavn. Den färdiga byggnaden liknar ett stort fartyg som ligger i hamn.

– Vi är glada över att vara med och bygga detta kontor som med sitt maritima uttryck och havsnära placering knyter an till DFDS verksamhet, säger Palle Bjerre Rasmussen, chef för NCC Building Nordics i Danmark.

Byggnadens design är inspirerad av hur ett kryssningsfartyg är uppbyggt. Byggnadens nedersta ”däck” blir parkering. Över det blir det tre däck med kontorsarbetsplatser. Byggnaden får även möteslokaler, restaurang och ett auditorium i två däcks höjd med plats för 200 till 300 personer. Högst upp i byggnaden blir det en takterrass med utsikt över vattnet.

NCC har precis påbörjat arbetet med att lägga grunden till det nya bygget. Under oktober påbörjas pålningsarbeten. Den 1 november inleds entreprenadarbetet. DFDS nya huvudkontor beräknas vara inflyttningsklart i början av 2022.

Ordern registreras i det första kvartalet 2020 i affärsområde NCC Building Nordics.

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC , 0708 84 74 69, anna.trane@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.