NCC bygger Göteborgs första Folkboende

NCC har fått i uppdrag av Egnahemsbolaget att bygga bostadsrätter i Lövgärdet i nordöstra Göteborg. Uppdraget, som är en totalentreprenad, har ett ordervärde på ca 92 MSEK.

– Vi är stolta och glada över samarbetet med Egnahemsbolaget och att de väljer NCC:s egenutvecklade koncept NCC Folkboende till Övre Lövgärdet. Konceptets ytsmarta planlösningar ger hög boendekvalitet på liten yta. Dessutom har husen låg energianvändning, vilket bidrar till låga drifts- och underhållskostnader, säger Shahroz Sahba, affärschef på NCC Building.

NCC:s uppdrag blir att bygga bostadsrättslägenheter i Övre Lövgärdet som kommer bestå av 66 lägenheter som är fördelade på tre punkthus på sex våningar. Lägenheterna har 2–4 rum och kök samt balkong. I uppdraget ingår projektering, nödvändiga undersökningar samt byggnation till en fullt fungerande anläggning. Egnahemsbolaget har rätt att genom optionsmöjlighet avropa fler hus under samma avtal.

Uppdraget ryms inom ramavtalet för SABO och NCC:s husmodell kallad SABO Kombohus Plus som är en variant av produkten NCC Folkboende.

– Det är spännande att bygga i Övre Lövgärdet. Här har det inte byggts bostäder på fyrtio år. Vi ser fram emot att utveckla området med nya bostadsrätter. Blandade upplåtelseformer gagnar alla bostadsområden. De få bostadsrätter som finns omvandlades för ett antal år sedan från hyresrätter. Det här är första gången någon bygger bostadsrätter, säger Mikael Dolietis, vd på Egnahemsbolaget.

Byggstart beräknas till november 2017 och inflyttning börjar under vintern 2018. Affären orderregistreras i andra kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Building.

Shahroz Sahba, affärschef Building Väst, 031-771 51 84
Carin Kärrberg, kommunikationsansvarig NCC Väst, 070-088 77 59

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna.
NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.