NCC byggstartar och säljer logistikprojekt i Göteborg

NCC byggstartar och säljer ytterligare ett logistikprojekt i Arendal, Göteborgs Hamn, till Eliasson & Lund AB. I samband med försäljningen tecknar Eliasson & Lund Mekaniska Verkstads AB även ett hyresavtal som omfattar 75 procent av fastigheten.

– Hög aktivitet har återigen gett resultat när vi genom försäljning i kombination med uthyrning nu kan byggstarta vår tredje etapp i Arendal. Affären stärker vår ambition att vara den ledande aktören inom utveckling av logistikfastigheter, säger Katarina Wåhlin Alm, Sverigechef, NCC Property Development.

Logistikfastigheten i Arendal ligger i bästa logistikläge i Nordens största hamn i Göteborg och fastigheteten omfattar totalt cirka 6 800 kvadratmeter uthyrbar area.

– Detta förvärv av en miljöklassad fastighet, utvecklad av NCC Property Development, är ett viktigt led i att vi kontinuerligt växer och ser en stadig ökning framöver. Genom den nya fastigheten uppfyller vi våra miljökrav och får möjlighet att ytterligare stärka vårt varumärke och växla upp produktionen, säger Tomas Lindgren, VD Eliasson och Lund.

Byggstart beräknas till andra kvartalet 2017 med färdigställande och tillträde under tredje kvartalet 2018.

Försäljningen sker genom en bolagsförsäljning med ett underliggande fastighetsvärde om 88 MSEK och ger en positiv resultatpåverkan i tredje kvartalet 2018 i affärsområdet NCC Property Development.

NCC har som mål att minimera projektens miljöpåverkan och fastigheterna certifieras enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM.

Katarina Wåhlin Alm, Sverigechef NCC Property Development, 070-335 07 85
Tove Stål, presschef NCC Sverige, 076-521 61 02

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna.
NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.