NCC bygger första husen i nya området Folkparken i centrala Höganäs

Idag togs första spadtaget för två flerfamiljsfastigheter, med totalt 51 hyreslägenheter, som NCC bygger på uppdrag av Höganäshem i nya området Folkparken i centrala Höganäs. Husen blir de första som byggs i området, som tidigare utgjordes av folkpark och fotbollsplan. I uppdraget ingår även parkeringsytor, förråd och miljöhus samt gemensamma mötesplatser för samvaro i området. Ordervärdet uppgår till drygt 80 MSEK.

– Det känns bra att vi tagit det första spadtaget i ett område som nu får en helt ny skepnad, säger Péter Kovács, kommunstyrelsens ordförande i Höganäs. Hela området ligger i ett attraktivt, centralt läge och kommer att vara en del i vår vision att bli 27 500 invånare 2025.

– Det är glädjande att vi tillsammans med Höganäshem får möjlighet att bidra till att fler hyresrätter byggs i centrala Höganäs. Husen NCC bygger blir i två huskroppar med sex respektive sju våningar, med sundsutsikt från fjärde våningen. Sjuvåningshuset får även en utbyggnad in mot parken i två våningar. Båda husen utrustas med solceller på taken och kommer att certifieras som miljöbyggnad silver, berättar Jessica Snygg, affärschef på NCC Building.

Husen kommer att få en gedigen karaktär med materialval baserade på Höganästradition med gatufasader i tegel. Lägenheterna har genomtänkta planlösningar med öppna ytor mellan kök och vardagsrum, helkaklade badrum och antingen balkong, uteplats, terrass eller fransk balkong, de flesta med möjlighet till inglasning. Storleken på lägenheterna kommer att variera från ett rum och kök på 32 kvadratmeter till fyra rum och kök på 90 kvadratmeter.

– Det är skönt att bygget i Folkparken äntligen kommer igång. Det är stor efterfrågan på hyresrätter och detta är ett attraktivt område, med närhet både till havet och till centrum, som vi tror blir ett bra tillskott på bostadsmarknaden i Höganäs, säger Jesper Månsson, VD Höganäshem.

Byggstart är i februari och beräknad inflyttning är våren/sommaren 2018.

Affären orderregistreras i första kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Building.

Jessica Snygg, affärschef NCC Building, +46 (0)70-088 82 61
Jesper Månsson, VD Höganäshem, +46 (0)42-33 78 79
Ann-Katrin Johansson, kommunikationsansvarig Syd NCC, +46 (0)76-521 53 43

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.