NCC bygger ny godsterminal i Göteborgs hamn

NCC har fått i uppdrag av Göteborgs Hamn AB att bygga en ny kombiterminal på Hisingen i Göteborg. Ordern är värd cirka 150 MSEK.

I slutet av 2017 måste den nuvarande kombiterminalen vid Göteborgs centralstation flytta då den ligger i vägen för etapp Centralen inom Västlänken, den nya järnvägsförbindelsen för pendel- och regiontåg i Göteborg. En ny kombiterminal kommer därför att uppföras i ytterhamnarna på Hisingen.

– Vi är väldigt glada över att ha fått förtroendet att bygga den nya kombiterminalen och det är särskilt roligt att det sker i partneringsamarbete med Göteborgs Hamn AB. Partnering är en samarbetsform där samtliga parter i projektet arbetar tätt tillsammans genom hela projektet vilket borgar för en effektiv process och en kvalitetsmässigt bra slutprodukt, säger Richard Thorpö, affärschef NCC Civil Engineering Väst.

Bygget av kombiterminalen startar i mars 2017 och den första etappen ska stå klar i december då det blir trafikstart. Först 2019-2020 kommer terminalen vara fullt utbyggd.

Terminalområdet blir cirka 65 000 kvadratmeter stort och ligger i anslutning till hamnens roroterminaler från vilka trailers fraktas med fartyg till exempelvis England och Belgien.

Den nya kombiterminalen kommer att ha högre kapacitet än den nuvarande och får totalt sju järnvägsspår med totalt 3,360 spårmeter.

Affären orderregistreras i första kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Infrastructure.

Richard Thorpö, affärschef NCC Civil Engineering Väst, +46 (0) 70 549 17 91
Charlotte Hagman, presschef Sverige, NCC AB, +46 (0) 70 376 10 64

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning exklusive Bonava på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.