NCC bygger kontor och lägenheter i centrala Skellefteå

NCC ska på uppdrag av Nordvestor Fastigheter bygga två fastigheter i centrala Skellefteå. Ett med kontor i fyra plan och ett bostadshus med 23 hyresrätter. Uppdraget är en totalentreprenad och ordervärdet uppgår till cirka 145 MSEK.

Illustration: Tyréns Arkitekter

– Skellefteå är en stad som växer och därmed ökar även behovet av fler bostäder, arbetsplatser och ytor för service och handel. Nu genomför vi den andra etappen av utbyggnaden av kvarteret Oxen där vi tillsammans med NCC kommer bygga moderna kontorslokaler, handelsytor och lägenheter i två olika hus mitt i staden, säger Per Kågström, förvaltare Nordvestor.

Kontorshuset byggs i fyra våningar och får moderna och effektivt anpassade kontorsytor om totalt 2 800 kvadratmeter. Huset får även en takterrass. På markplan i huset byggs handelslokaler om 1 500 kvadratmeter och under huset byggs en källare med parkeringsplatser.

Bostadshuset byggs i sex våningar och kommer att innehålla 23 yteffektiva hyresrätter på 70 kvadratmeter vardera. Huset byggs med höga krav på låg energiförbrukning, god ventilation och bra materialval samt med fasad i underhållsfritt tegel. Allt för låga drifts- och underhållskostnader. I anslutning till huset kommer det även att anläggas grönytor för de boende.

– Just nu är vi i slutfasen av den första etappen av kvarteret Oxen där vi på uppdrag av Nordvestor håller på att färdigställa Norrlands mest moderna parkeringshus med 260 parkeringsplatser. Parkeringshuset kommer öppna lagom till julhandeln 2020.
I december sätter vi sedan spaden i marken för den andra etappen av kvarteret, det ser vi fram emot, säger Peder Dahlberg, projektchef NCC Building Norrland.

Byggstart sker vid årsskiftet 2020/2021. Färdigställandet sker successivt. Kontorsytorna beräknas vara inflyttningsklara sommaren 2022, handelslokalerna under hösten samma år och bostäderna vid årsskiftet 2022/2023.

Affären uppgår till cirka 145 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2020 i affärsområde NCC Building Sweden.

Peder Dahlberg, projektchef NCC Building Norrland, 079-078 74 81
Anni Axelsson, kommunikationspartner Norr, NCC, 070-205 32 87

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.