NCC får order i Oslo på 275 MSEK av Bane NOR

NCC har fått i uppdrag av Bane NOR i Norge att genomföra betongarbeten i Loenga-Ekebergåsen, en del av utbyggnaden av Follobanan mellan Oslo och Ski som är Norges största infrastrukturprojekt i modern tid. Ordern uppgår till cirka 275 MSEK.

– De senaste åren har NCC genomfört framgångsrika projekt för Bane NOR, bland annat projektet Storberget i Porsgrunn. NCC står också i startgroparna för att bygga sträckan Venjar-Eidsvoll, säger Per Jonsson, divisionschef NCC Civil Engineering i Norge.

Huvuddelen av projektet, som kallas Loenga-Ekebergåsen, består av 18 000 kubikmeter betongarbeten i en färdig, utgrävd grop och en sprängd tunnel. Vidare ska NCC bygga flera ledningsvägar i och utanför kulvertarna, två teknikbyggnader och en gångbar teknikkulvert på Loenga.

Vid kontraktstilldelningen värderades NCC Infrastructure både utifrån pris och uppdragets genomförande.

Arbetena startar kort efter kontraktskrivning och beräknas vara klara hösten 2019. Follobaneprojektet är den innersta delen av InterCity-utbyggnaden sydöst om Oslo och är Norges största infrastrukturprojekt i modern tid för att knyta ihop Oslo och Ski med ny dubbelspårig järnväg. Det nya dubbelspåret planeras att tas i bruk år 2021.

Renate Berget, distriktschef, Civil Engineering, NCC Norge +970 80 778 renate.berget@ncc.no

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC +46 708 84 74 69 anna.trane@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.