NCC säljer kontorsprojekt i Danmark till PensionDanmark

NCC säljer kontorsprojektet Frederiks Plads Company House i centrala Århus till PensionDanmark för cirka 240 MSEK.

Frederiks Plads Company House omfattar cirka 4 700 kvadratmeter uthyrningsbar yta och är utvecklad enligt NCC: s attraktiva Company House-koncept med bland annat gemensamma serviceerbjudande.

- Vi är glada över att ta över den här kommersiella fastigheten. Med en ankarhyresgäst med långt hyresavtal förväntar vi oss att investeringen kommer att ge våra ägare en hög avkastning i många år framöver, säger Torben Möger Pedersen, VD PensionDanmark.

Affären genomförs som en bolagsförsäljning med ett underliggande fastighetsvärde om cirka 240 MSEK. Vid försäljningen uppgår uthyrningsgraden till 85 procent och NCC lämnar hyresgaranti om fem år för outhyrda ytor i samband med försäljningen.

Försäljningen får en positiv resultatpåverkan i fjärde kvartalet 2018 för affärsområdet NCC Property Development.

- Frederiks Plads är ett bra exempel på hur vi på NCC aktivt medverkar till att utveckla ett nytt område i centrala Århus. Frederiks Plads Company House är ett attraktivt kontorsprojekt med ett starkt serviceerbjudande som adderar värden till stadsmiljön och för hyresgäster och investerare, säger Ole Faurby chef NCC Property Development Danmark.

NCC har utvecklat flera projekt i Århus. Aktuellt projekt är första etappen i Frederiks Plads och NCC har ytterligare cirka 15 000 kvadratmeter byggrätter att utveckla i området.

Frederiks Plads Company House beräknas miljöcertifieras enligt det internationella systemet DGNB, nivå Guld. NCC har som mål att minimera miljöpåverkan och bidra med värde för både kunder och samhället med miljöcertifierade byggnader, attraktiva arbetsplatser och inkluderande stadsmiljöer.

Ole Faurby, Landschef NCC Property Development Danmark, +45 248 878 29 ofu@ncc.dk

Anna Trane, Head of Corporate Media Relations, NCC 0708 84 74 69, anna.trane@ncc.se

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på närmare 55 Mdr SEK och 17 800 anställda 2017. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.