132 nya hyresrätter till Norrköping med NCC:s bostäder

För första gången sedan 1960-talet får Hageby i Norrköping nya hyreshus. Rikshem har köpt de 132 lägenheterna som står klara 2019. NCC bygger med sina egna bostadsprodukter som ger fler mindre och ytsmarta lägenheter. Avtalet med Boet Bostad Utveckling är värt 136 MSEK.

– Vi bygger många små lägenheter som är smart planerade så att de rymmer mycket på liten yta. De flesta blir tvåor eller treor som är mest efterfrågade. För att snabbt kunna möta det stora behovet av hyresrätter som håller länge har våra bostadsprodukter hög kvalitet till rimligt pris och kort byggtid, säger NCC:s affärschef Marcus Sandlund.

De 132 lägenheterna byggs i fyra hus på en avlång tomt som idag är parkeringsplatser längs Hagebygatan. Två av husen byggs i åtta våningar enligt NCC Folkboende i rött tegel, ett hållbart material som kräver lite underhåll. De lägre husen byggs i tre våningar enligt NCC Design Alfa och putsas och målas i ljusa nyanser som smälter in området.

Gemensamt för NCC:s två bostadsprodukter är att de ger små men yteffektiva lägenheter med smart planering och nästa alla lägenheter får en balkong. De har hög standard med helkaklade badrum, trägolv, stora fönster med mycket ljusinsläpp. Dessutom har de kort byggtid och är prisvärda, eftersom allt redan är förberett i detalj.

– Boet Bostad satsar på hyresrätter och jag har sedan tidigare goda erfarenheter av NCC:s bostadsprodukter. Nu har NCC anpassat dem ytterligare till behovet av mindre hyresrätter. Vi hoppas att hyreshusen bidrar till att förbättra Hageby som område och att öka värdet för Rikshem som nyligen köpte fastigheterna, säger Ferdinand Grumme, vd för Boet Bostad Utveckling.

Förutom de fyra husen ingår i NCC:s uppdrag att anlägga 53 parkeringsplatser för de nya husen, samt 150 p-platser för befintliga bostäder intill som ägs av Östgötaporten.

Byggarbete startar i september 2017. Lägenheterna färdigställs från våren till hösten 2019. Affären orderregistreras i tredje kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Building.

Marcus Sandlund, affärschef NCC Building, 0700-88 73 75

Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Sverige Öst, 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna.
NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.