NCC bygger lägenheter och stadsradhus i Jönköping

NCC ska bygga 50 bostadsrätter och nio stadsradhus i den expansiva stadsdelen Samset i Jönköping. Projektet som kallas kvarteret Orgeln är en totalentreprenad på uppdrag av FB Bostad och ordervärdet uppgår till cirka 110 MSEK.

– FB Bostad och NCC har samarbetat sedan start i detta projekt och gemensamt tagit fram underlag för byggnationen och det är jättekul att vi nu är redo att sätta spaden i marken. Våra hus med träfasad och sedumtak kommer bidra till en trevlig gårdsmiljö och förstärker närheten till skogsområdet som gränsar till Samset, säger Henrik Lindblad, vd på FB Bostad.

Kvarteret Orgeln består av 59 bostadsrätter varav nio stadsradhus ritade av arkitektfirman Kanozi Arkitekter. Lägenheterna har 2 -4 rum och kök och är 52-146 kvadratmeter stora. De är fördelade i fyra huskroppar med tre våningar vardera. Husen får träfasader och tak av bandtäkt plåt med inslag av sedumtak.

Husen är grupperade runt en innergård som bostadsrättsägarna tillsammans med FB Bostad kommer att utveckla i samverkan.

– Nu fortsätter vi att utveckla stadsdelen Samset, NCC har byggt bostäder här i flera etapper och 2015 färdigställde vi även Vittraskolan. Jönköping växer och det är jätteroligt att vi tillsammans med FB Bostad är del av den satsningen, säger Roger Norén, projektchef NCC Building.

Byggstart sker i juni 2017 och inflyttning är planerad till våren 2019. Ordern registreras i det andra kvartalet 2017 och inom affärsområde Building.

Roger Norén, projektchef NCC Building, 070-3465283
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Sverige Öst, 070-360 37 16

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.