NCC bygger ytterligare 76 lägenheter i Umeå

NCC ska på uppdrag av Bonava bygga Öbacka strands sjätte etapp i Umeå. Etappen består av 76 bostadsrätter med strandnära läge vid Umeälv. Ordervärdet uppgår till cirka 140 MSEK.

Sjtte etappen backa strand Bonava

Illustration: Bonava

NCC:s uppdrag omfattar byggnation av 76 välplanerade bostadsrätter i storlek om cirka 60 - 130 kvadratmeter. Huset kommer att ha 10 våningar och får ett strandnära läge intill Umeälv.

– NCC har byggt nästan 700 lägenheter i det här området sedan den nya stadsdelen började ta form 2008 och vi känner väl till dess förutsättningar. På uppdrag av Bonava bygger vi nu områdets sista etapp, vilket känns roligt då vi varit med under hela stadsdelens uppbyggnad, säger Daniel Ödling, affärschef på NCC Building Norrland.

Öbacka strand i Umeå ligger tio minuter från centrum och nära både universitetet, regionsjukhuset, handelsområden och tågstation.

Byggstarten sker under september 2019 och huset beräknas vara klart under hösten 2021.

Affären om cirka 140 MSEK orderregistreras i tredje kvartalet 2019 i affärsområde NCC Building Sweden.

Daniel Ödling, affärschef NCC Building, 070-516 01 26
Anni Axelsson, kom.ansvarig Mellan/Nord NCC Building 070-205 32 87

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.