NCC totalrenoverar 54 hyresrätter i Landskrona

På uppdrag av Landskronahem ska NCC renovera och bygga om ett flerfamiljshus med 54 hyresrätter i Karlslundsområdet i Landskrona. Uppdraget har ett ordervärde på drygt 70 MSEK.

Bild: Studio-E

Fastigheten, kallad Koppargården, är ett flerbostadshus som uppfördes under 1970-talet. Byggnaden har sju våningar samt källarplan och vind.

– Ombyggnaden av Koppargården är en första viktig del av utvecklingen av Karlslundsområdet i Landskrona, där vi både kommer att bygga nya bostäder och renovera befintligt bestånd, och dit vi senare i år även flyttar vårt huvudkontor, säger Seth Arvidsson, projektchef AB Landskronahem.

NCC:s uppdrag innefattar bland annat renovering av ytskikt samt installationer i samtliga lägenheter, ombyggnad av entréplan och allmänna ytor, byte av hissar, omfattande fasad- och takarbeten, nya fönsterpartier och balkonger, ombyggnad av vindsförråd till etagelägenheter samt dränering och markarbeten.

– Vi har stor erfarenhet av renovering av flerfamiljsfastigheter, bland annat i Helsingborg och Falkenberg, och ser fram emot att tillsammans med Landskronahem totalrenovera denna fastighet, som i praktiken blir som ett helt nytt hus, säger David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building Sweden.

Uppdraget är en totalentreprenad där man under hösten börjar med projektering. Själva renoveringsarbetet påbörjas i december och beräknas vara färdigt i början av 2022.

Affären uppgår till drygt 70 MSEK och orderregistreras i tredje kvartalet 2020 i affärsområde NCC Building Sweden.

David Fritzson-Bratt, affärschef NCC Building Sweden, 070–261 85 05
Ann-Katrin Johansson, kommunikationspartner syd, NCC, 076–521 53 43

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på ca 58 Mdr SEK och 15 500 anställda 2019. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.