NCC utvecklar nytt huvudkontor till EY i Köpenhamn

NCC Property Development och EY har ingått ett hyresavtal om ett nytt huvudkontor på cirka 8 000 kvadratmeter i Frederiksberg, ett attraktivt område i Köpenhamn.

NCC har fått i uppdrag att utveckla samt bygga EY:s nya huvudkontor. Kontorsbyggnaden kommer att uppföras i Flintholm i Frederiksberg, Danmark. EY är ledande inom revision, skattefrågor, transaktioner och konsulttjänster och blir ensam hyresgäst i byggnaden som består av totalt cirka 8 000 kvadratmeter kontorsyta. Huvudkontoret förväntas vara klart för inflyttning i november 2019.

– Vi är stolta över att ha fått förtroendet att skapa ett nytt huvudkontor till EY. Vi har under ett antal år bidragit till utvecklingen av Flintholmområdet, bland annat genom byggandet av Flintholm Company House I som inrymmer ett antal företag, och vi är nu glada över att kunna sätta pricken över i:et med ett nytt, attraktivt och funktionellt huvudkontor till EY, säger Ole Faurby, ansvarig NCC Property Development Danmark.

Om processen som har lett fram till tecknandet av avtalet, säger Ole Faurby:

– Det har från båda sidor funnits en stark vilja att teckna ett avtal, och kommunledningen i Frederiksberg har också varit en mycket konstruktiv samarbetspartner.

Attraktivt läge
EY:s nuvarande huvudkontor är beläget intill där NCC nu utvecklar och bygger det nya kontoret, som har ritats av Vilhelm Lauritzen Architects. Byggnadens fasader är gjorda av klart och frostat glas, stål och aluminium som går i varma nyanser, vilket kommer att ge byggnaden en ljus och elegant framtoning och skapa en god övergång till de omgivande byggnaderna.

– Vi sålde vårt befintliga kontor före sommaren och började se oss om efter möjligheter till ett nytt huvudkontor, så vi är redo att flytta när det avtalet löper ut. Vi är glada att vi blir kvar i Frederiksberg som är ett mycket bra läge för oss, nära både Copenhagen Business School och Köpenhamns stadskärna och med bra allmänna kommunikationer till och från Flintholm Station, säger Jesper Koefoed, VD, EY.

Frederiksbergs kommunledning är glada att EY har valt att stanna kvar i kommunen.

– Jag är väldigt nöjd med att ett företag som EY väljer Frederiksberg för sitt nya huvudkontor. Vi har haft en konstruktiv och god dialog med EY och NCC när det gäller möjligheterna för EY att stanna kvar i Frederiksberg. I och med den nya byggnaden börjar vi bli klara med stadsomvandlingen av Flintholm, ett område som har visat sig vara ett av de starkaste stadsutvecklingsområdena i hela huvudstaden, säger borgmästare Jørgen Glenthøj (K).

Fastigheten är certifierad enligt den internationella DGNB-standarden och målet är Gold-klassning. Det innebär bland annat ett hälsosamt inomhusklimat och låg energianvändning.

Ole Faurby, ansvarig NCC Property Development Danmark, +4524887829
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, +46 (0)70-884 74 69

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.