NCC bygger ytterligare 113 hyresrätter åt Stångåstaden

Stångåstadens nya bostadskvarter i centrala Linköping växer. NCC bygger även nästa etapp med 113 hyresrätter. Över hälften är tvårummare som många efterfrågar. När etappen är klar 2019 finns här 350 lägenheter, och fler blir det. Avtalet med AB Stångåstaden är värt omkring 197 MSEK.

Bild: KUB Arkitekter

– Vi jobbar ständigt med anpassa och förbättra området. I andra etappen av kvarteret Agraffen bygger vi därför fler tvåor än i första, eftersom många hyresgäster efterfrågar den hyresnivån. Vi gör även andra optimeringar i nära samarbete med NCC, säger Andreas Rönngren, projektledare på det kommunala bostadsbolaget AB Stångåstaden.

De 113 lägenheterna ligger längs Industrigatan i Övre Vasastaden i Linköping och byggs i tre till nio våningar. Storleken varierar från ettor till femmor och hela 64 lägenheter får två rum och kök. Om de boende behöver gästrum finns en övernattningslägenhet i huset. I markplan byggs fem lokaler för butiker och kontor. Huset får en ljus tegelfasad.

NCC bygger därmed andra etappen av kvarter Agraffen. Arbetet startar nu och bostäderna är klara för inflyttning i augusti 2019. Sedan ett år tillbaka bygger NCC även kvarterets första etapp med 97 hyresrätter. Just nu färdigställs även 145 lägenheter i kvarteret Alnen strax intill. Därmed bygger NCC 356 lägenheter här för Stångåstaden. Dessutom har NCC en option att bygga en tredje och sista etapp av kvarteret Agraffen.

– Vi är stolta att samarbeta med Stångåstaden i ett långsiktigt samhällsbyggnadsprojekt som kommer att ge många Linköpingsbor en ny bostad och ny stadsdel. Vi bygger dessutom husen med en hög miljöanpassning, till exempel låg energianvändning, bra inomhusmiljö och sunda material, säger Marcus Sandlund, affärschef på NCC Building.

Stångåstadens bostadshus kommer att uppfylla kraven enligt Miljöbyggnad silver. Övre Vasastaden var tidigare industrimark men de gamla fabrikerna har rivits. Fram växer en stadsdel med tydligt fokus på miljö och hållbarhet. Övre Vasastaden är ett samarbete mellan flera byggherrar och kommer att bestå av 900 bostäder när området är färdigt.

Affären orderregistreras i tredje kvartalet 2017 i affärsområdet NCC Building.

Marcus Sandlund, affärschef NCC Building, 0700-88 73 75
Lena Fridholm, kommunikationsansvarig Sverige Öst, 070-360 37 16

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.