NCC bygger äldreboende i Västerås

NCC ska tillsammans med Västerås Stad bygga ett äldreboende med 90 lägenheter och gemensamhetsytor vid Öster Mälarstrand i Västerås. Ordervärdet uppgår till 260 MSEK.

Skissbild: White Arkitekter

Uppdraget är en totalentreprenad i partnering där NCC ska bygga ett äldreboende för att möta den ökande andelen äldre inom kommunen. Boendet kommer innehålla 90 lägenheter och gemensamhetsytor och utformas för att vara trivsamt och väl fungerande för ett så självständigt liv för de boende som möjligt.

–Det är stort fokus på teknik i det här projektet. Till exempel får samtliga boenderum höj- och sänkbara toalettstolar och handfat och vi kommer även bygga in fallskyddsdetektering som känner av om någon ramlat i sitt boenderum. Det kommer även bidra till att personalen får en bra arbetsmiljö, säger Anders Lindkvist, affärschef NCC Building Sweden.

Huset byggs i totalt sju våningar. På entréplan byggs bland annat ett café, kontor och ett tillagningskök. På det översta planet byggs en takterrass, orangeri, relax, bastu samt fläktrum. Källaren innehåller förråd och omklädningsrum för personal samt teknikutrymme och utrymme för återvinning. Hela projektet certifieras enligt Miljöbyggnad nivå Silver.

– Vi har precis färdigställt Nya Lögarängsbadet och även byggt fyra förskolor tillsammans med Västerås Stad, två projekt som också fortsätter med nytt utomhusbad och ytterligare en förskola. Vi är mycket glada över att samarbetet växer med ett äldreboende och att NCC får fortsatt förtroende att bygga vidare i och utveckla Västerås, säger Henrik Landelius, affärsområdeschef NCC Building Sweden.

Förberedande anläggningsarbete har påbörjats och boendet förväntas färdigt våren 2021.

Affären om 260 MSEK orderregistreras i tredje kvartalet 2019 i affärsområde NCC Building Sweden.

Anders Lindkvist, affärschef NCC Building Sweden, 070-311 61 26
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, 070-884 74 69

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s Mediabank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på drygt 57 Mdr SEK och 16 500 anställda 2018. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.