Delningsekonomi i fokus när regeringen får råd av Inclusive City Academy:

Så vill unga stadsutvecklare se framtidens stad

Städer som byggs i skalbara hubbar, delningstjänster för såväl tranporter, bostäder, kontor som idrottsföreningar samt mötesplatser och boenden som möjliggör social integration. Så vill framtida stadsutvecklare bygga Sveriges nya städer. Det framkom när de tävlande i Inclusive City Academy presenterade sina lösningar för regeringens samordnare Johan Edstav.

– Vi har de senaste decennierna byggt för lite bostäder så när vi nu tittar framåt behöver vi tänka till hur nya städer ska växa fram på bästa sätt. Det vinnande bidraget i tävlingen var nytänkande med bland annat ett samboende för pensionärer, nyanlända och studenter, säger Johan Edstav, del av juryn och regeringens samordnare för framtida städer.

Våra städer växer isär och bostadsmarknaden är en av de drivande faktorerna till att städerna upplevs som ojämlika idag. Närmare åtta av tio stockholmare oroar sig för ökad segregation och sju av tio ser det som ett problem att rika områden blir rikare och fattiga områden blir fattigare. Det visar NCC:s nordiska undersökning Inclusive City Report.

Med bland annat detta som bakgrund anordnade NCC under tisdagen Inclusive City Academy där 14 studenter från KTH och Linköpings universitet fick i uppdrag att visa hur vi kan planera och bygga en socialt hållbar stad.

– Vi gav studenterna i uppgift att konkretisera och visualisera sociala hållbarhetslösningar som stärker mångfald, inkludering och bidrar till en levande stad och vi fick se många intressanta förslag. Till exempel skalbara Duplohus och flexibla stadsdelar utan central centrumkärna, säger Jan Dahlkvist, ansvarig för NCC:s bostadsprodukter och del av juryn.

Det vinnande bidraget var Södra staden med deltagarna Josefin Hallman, Malin Frisk och Erik Nilsson, alla studerande på KTH.

– Med vårt bidrag vill vi skapa en multifunktionell stad som kan byta skepnad utifrån stadens framtida behov. Till exempel ska utnyttjandet av lokaler vara flexibelt, kvarterskrogen ska kunna användas till hemkunskapslokal för högstadieelever på dagarna, säger Erik Nilsson, studerande på KTH.

Regeringen vill medverka till att fler bostäder byggs och att en hållbar stadsutveckling skapas och utsåg under hösten 2016 Johan Edstav till samordnare med uppgift att bland annat att se över möjligheten att bygga helt nya städer.

– När vi nu tittar på att bygga nya städer så är det viktigt att vi inte gör om samma misstag som tidigare utan bygger inkluderande och från början tänker ur alla perspektiv. Vi måste redan i planeringsskedet inkludera alla samhällsgrupper och samhällsfunktioner, säger Jennie Sahlsten, VD AB Enköpings Hyresbostäder och del av juryn.

Mer om vinnarna kan du läsa på www.theinclusivecity.com/academy

My Kiiman-Håll, Head of Employer Branding NCC, ansvarig för tävlingen, 070-5695182
Anna Trane, Head of Corporate Media Relations NCC, 0708-847469

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen i Norden inom bygg, infrastruktur och fastighetsutveckling med en omsättning på 53 Mdr SEK och 17 000 anställda 2016. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.