Börsinformation

Här presenteras börspåverkande pressreleaser, inklusive finansiella rapporter, från NCC.

NCC bygger Global Business Gate i Göteborg

NCC har inlett ett partneringsamarbete med Global Business Gate för ett helt nytt kontorsprojekt vid Masthuggskajen i Göteborg. Uppdraget är indelat i två faser och det totala ordervärdet beräknas uppgå till cirka 900 MSEK.

NCC ökar avsättningar i bygg- och anläggningsprojekt samt sänker omkostnaderna

NCC:s resultat i det fjärde kvartalet kommer att belastas med 315 MSEK för ökade avsättningar i bygg- och anläggningsprojekt. Denna justering medför att projektportföljen i bygg- och anläggningsverksamheten får en lägre och mer balanserad risk. Resultatet belastas även med 75 MSEK avseende omstruktureringskostnader för sänkta omkostnader samt avgångsvederlag till tidigare vd. Rörelseresultat för det fjärde kvartalet beräknas bli nära noll.

NCC ska bygga stort sjukhus i Uleåborg, Finland

NCC har valts till byggentreprenör i ett stort sjukhusprojekt i Uleåborg i Finland. Projektet omfattar två nya byggnader – ett kvinno- och barnsjukhus samt den första fasen av ett nytt huvudsjukhus. Kund är kommunen som ansvarar för sjukvårdsdistriktet Norra Österbotten. Det totala ordervärdet uppgår till cirka 705 MSEK.

Omvandling av aktier i NCC AB

Enligt NCC:s bolagsordning har ägare till aktie av serie A rätt att begära att sådan aktie omvandlas till aktie av serie B. Genom omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. I samband med en omvandling har bolaget en skyldighet enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument att på detta sätt offentliggöra uppgifter om förändringen.

NCC i konsortie med Wayss & Freytag tilldelas deletapp i Västlänken för 3,8 Mdr SEK

NCC och tyska Wayss & Freytag Ingeniurbau AG i konsortie har av Trafikverket tilldelats uppdraget att bygga deletapp Korsvägen i Västlänken. Ordervärdet uppgår till totalt 3,8 Mdr SEK och avtalet beräknas att undertecknas i början av december.