Börsinformation

Här presenteras börspåverkande pressreleaser, inklusive finansiella rapporter, från NCC.

Tomas Carlsson är utsedd till ny koncernchef för NCC

Tomas Carlsson har utsetts till ny VD och koncernchef för NCC. Tomas kommer närmast från det börsnoterade teknikkonsultföretaget Sweco. Tomas har tidigare arbetat nästan 20 år inom NCC där han senast var affärsområdeschef för NCC:s svenska byggverksamhet.

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure

Kenneth Nilsson är utsedd till ny affärsområdeschef för NCC Infrastructure och kommer att ingå i koncernledningen. Kenneth Nilsson kommer från Skanska, närmast som chef för Skanskas anläggningsverksamhet i östra USA.

Omvandling av aktier i NCC AB

Enligt NCC:s bolagsordning har ägare till aktie av serie A rätt att begära att sådan aktie omvandlas till aktie av serie B. Genom omvandling minskar det totala antalet röster i bolaget. I samband med en omvandling har bolaget en skyldighet enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument att på detta sätt offentliggöra uppgifter om förändringen.

NCC bygger Global Business Gate i Göteborg

NCC har inlett ett partneringsamarbete med Global Business Gate för ett helt nytt kontorsprojekt vid Masthuggskajen i Göteborg. Uppdraget är indelat i två faser och det totala ordervärdet beräknas uppgå till cirka 900 MSEK.

NCC ökar avsättningar i bygg- och anläggningsprojekt samt sänker omkostnaderna

NCC:s resultat i det fjärde kvartalet kommer att belastas med 315 MSEK för ökade avsättningar i bygg- och anläggningsprojekt. Denna justering medför att projektportföljen i bygg- och anläggningsverksamheten får en lägre och mer balanserad risk. Resultatet belastas även med 75 MSEK avseende omstruktureringskostnader för sänkta omkostnader samt avgångsvederlag till tidigare vd. Rörelseresultat för det fjärde kvartalet beräknas bli nära noll.