Brobygge i Rotebro nominerat till Årets Bygge 2016

Den historiska sidolanseringen av den 325 meter långa och 6360 ton tunga bron i Rotebro genomfördes i somras. En flytt på 22 meter i sidled med hjälp av domkrafter, teflon och spensalva. Nu är Rotebro-bron nominerad till Årets Bygge 2016. 

Det kanske mest anmärkningsvärda med projektet är att det knappt märktes. Under hela byggtiden, som startades 2011, hölls samtliga sex körfält öppna och bilarna susade förbi som vanligt medan bygget av den nya bron har pågick. Metoden ligger i framkant av den internationella utvecklingen.

– När vi började jobba med vårt anbud såg vi att Trafikverkets förslag inte passade vårt sätt att arbeta. Vi prissatte det i alla fall, men lämnade också in ett sidoförslag med den här lösningen, som vi har använt oss av ibland vid mindre arbeten på järnvägen och nu applicerade vi den här, berättar Jan Fernö, projektchef på NCC, för tidningen Byggindustrin.

Tack vare byggmetoden påverkades trafiken bara under tre veckor i juli, strax före färdigställandet. Det har gjort stor skillnad.  Korsningen mellan E4 och järnvägen vid Rotebro är en av Sveriges mest trafikerade punkter. Varje dag passerar 95 000 fordon på och under broarna och på järnvägen under broarna passerar cirka 600 tåg varje dygn. Vinsten har varit bättre framkomlighet och lägre kostnad.

Tävlingen Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling. Den är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin och Svensk Byggtjänst.